לוגו מטיבת"א
תקשורת מקרבת בזוגיות - המחשה, שביל אל האופק

תקשורת מקרבת בזוגיות

תקשורת מקרבת בזוגיות

‘תקשורת מקרבת׳, ובשמה הבינלאומי, ‘תקשורת לא- אלימה’, היא תפיסת עולם הטוענת שבכל בני האדם קיימת היכולת ליהנות מנתינה וקבלה מתוך חמלה. ד”ר מרשאל רוזנברג, פסיכולוג אמריקאי, שיצר את הגישה, עסק ביישוב סכסוכים ובקידום השלום בעולם. הפרקטיקה שלו ליצירת יחסים היא באמצעות דיבור והקשבה המובילים אותנו לנתינה מהלב, לאנושיות ולחיבור משמעותי וחומל עם עצמנו ועם האחר.

‘תקשורת מקרבת’ מאפשרת לנו לנהל יחסים בינאישיים יעילים בזכות היכולת להתבונן על הרגשות והצרכים העמוקים שלנו ושל האחרים. במקום לעסוק בשיפוטים על עצמנו ועל העולם ולהגיב באופן אוטומטי ומרחיק, השפה המקרבת מאפשרת מודעות, הקשבה וביטוי עצמי מדויק. זוהי הקשבה הגוררת עמה נתינה מהלב והעשרת החיים של השותפים ליחסים.

ההנחה של תקשורת מקרבת היא שכל התנהגות אנושית נובעת מתוך צורך פנימי אשר מניע אותנו לפעולה. כאשר צרכים אלה מתמלאים, רגשות חיוביים ממלאים אותנו וכאשר הצרכים שלנו אינם מתמלאים, נוצרים בנו רגשות שליליים ואנו מחפשים דרכים, לא תמיד מקרבות, למלא אותם. ד”ר רוזנברג טוען ש “אנחנו מורגלים לחשיבה על מה לא-בסדר באנשים אחרים כאשר הצרכים שלנו אינם מקבלים מענה”  תפיסת העולם כבסדר/לא בסדר או צודק/לא צודק גורמת ניכור לצרכים שלנו ושל האחרים ומייצרת ביקורת על האחר והשקעת אנרגיה בהגנה ובהתקפה. כאשר אנו מביעים צרכים ולא מדברים בדרך שיפוטית ופרשנית על אירועים נאפשר לאחרים להגיב בחמלה לצרכים שלנו. כאשר מתקיימת שיחה על רגשות וצרכים גדלה האפשרות למציאת דרכים מגוונות למלא את הצרכים של כולם.

בקשר הזוגי, התקשורת היא החוליה המחברת, או המפרידה. אם השיחות בין בני הזוג אינן מקדמות יש לבחון את האופי בו הן מתנהלות. בתקשורת שלילית בני הזוג נוטים לדבר  אך ורק על מה שמטריד אותם. בתקשורת חיובית  בני הזוג משוחחים על מה שחשוב לשניהם. אז כדי להשיג הסכמה מהצד השני יש לזכור דברים שגם בן הזוג השני רוצה בעצמו: למשל, “שנינו רוצים באותה המידה שהילדים יקבלו את החינוך הנכון ביותר להם…”. כך אנו מביאים את שני בני הזוג לאזור של הסכמה , אזור של שיתוף פעולה שבו אף אחד לא צודק/מבין/חכם יותר, אלא הבירור נעשה סביב הדרכים המקדמות את השגת האינטרס המשותף לשני בני הזוג (גרנות, 2022).

עריכה:רחלי עשור עו”ס מטיבת”א

לקבלת סיוע פנו אל מוקד ייעוץ נישואין של מטיבת”א באתר, או במספר 2837*

 

מקורות:

גרנות, צ. (2022). מעבר מתקשורת מרחיקה לתקשורת מקרבת . קורס לתקשורת זוגית. 

פורת, ע. (2018). הסודות של תקשורת לא-אלימה: תקשורת מקרבת ככלי להובלת תהליכי שינוי בגיל הרך.מגזין פסיק, גליון 7 .

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה