לוגו מטיבת"א

חרדה מטרור

מטיבתא - מרכז טיפול יעוץ במשפחה תורני

למטפלי מטיבתא שלום,

ביתי הבכורה בת ה-10 שואלת אותי הרבה שאלות על הפיגוע שהיה אתמול בתל אביב:
האם המחבלים יכולים להגיע גם לירושלים? איך המחבל הרג את הנפטרים? מה האנשים שהיו מסביב עשו? וכד’
אני חוששת שהיא בחרדה, מה עושים?

תודה רבה ושבת שלום,
נעמי

אמא יקרה שלום וברכה,

ראשית, את ראויה להערכה על העירנות שלך, התנהלות נכונה במצב כזה יכולה למנוע מצוקה גדולה אצל הילד. המצב בו אנו שרויים בתקופה האחרונה, הוא בהחלט מצב לא נורמלי.

אנסה למקד אותך בכמה נקודות שיכולות לסייע לך במצב הנוכחי:

1. שדרי אמון– חשוב מאוד לשדר אמון ביכולתה של הילדה להתמודד עם המצב. שדר חרדתי של ההורים, שחוששים מפני ההתמודדות הזאת, עלול לגרום לילדה לחשוב שהיא לא יכולה להתמודד עם המצב. ממליצה להעביר מסר מרגיע שמבהיר שאכן ההתמודדות אינה קלה, אבל אנחנו בטוחים שהיא יכולה להתמודד. את יכולה לשאול  את הילדה על התמודדויות דומות שהיו לה בעבר, ולאפשר לה לספר כיצד היא התמודדה איתן.

2. תגובת ההורים – לתגובות שלנו יש משקל רב עוצמה במשבר שהילדה חשה. אמא שמגיבה בביטחון וביציבות אל מול המצב, גורמת לילדה לחוש שהדברים ניתנים להתמודדות. לעומת זאת, אמא שנכנסת לחרדות ומבטאת תחושות ייאוש וחוסר אונים, משדרת לילדה שהמצב אינו ניתן להתמודדות.

אני לא מתכוונת שעליך להציג שלווה מוחלטת. בהחלט יש מקום שתשתפי את הילדה בפחדים שלך, יחד עם זאת הדבר צריך להיעשות מתוך רגיעה ותחושה של שליטה במצב. דווקא אמא שתשתף בפחדים שלה ובכל זאת תשדר שלווה, היא מבהירה לילדה שעם כל הקושי – יש אפשרות להתמודד עם המצב.

3. חרדה – אם הילדה מביעה חרדה, חשוב לומר לה שזה נורמאלי והגיוני לנוכח המצב, וגם אנשים אמיצים מאוד חשים לעיתים פחד.

כמובן, חשוב לדבר עם הילדה על האמונה בבורא עולם שמשגיח עלינו ומגן עלינו, על מנת לחזק את תחושת הביטחון שלה. ניתן להתפלל איתה, הן מצד האמת והן על מנת שתחוש שיש בידה לעשות משהו לנוכח המצב.

4. שיגרה – אחד הדברים שמסייעים להתמודד עם המצב הוא השמירה על שיגרת החיים (חוגים, עבודות הבית וכו’). לכן, לא כדאי לאפשר לילדה לוותר על שיגרת החיים, גם אם החרדה מאתגרת אותה. חשוב לעשות זאת ללא לחץ, אבל לשדר ציפיה רגועה שהיא תמשיך לקיים שיגרה נורמלית.

5. חשיפה לחדשות – ילדים מגיבים במתח ובחרדה לא רק לאירועים אותם הם חווים בעצמם, אלא גם לאירועים אליהם הם נחשפים בעקיפין דרך התקשורת וכדו’. לכן, חשוב לסנן את החשיפה לחדשות, ולהציע לילדה להתעדכן רק מידי פעם.

6. פעילות – פעילות ספורטיבית או פעילות תנועה, מסייעת מאוד בהפחתה של מתח וחרדה. לכן, כדאי לשחק עם הילדה משחקי ספורט ותנועה.

7. אחריות – מומלץ מאוד לתת לילדה תפקידים ביחס למצב. לדוגמא: להיות אחראית על חלוקת פרקי תהילים, שכל אחד מהמשפחה יגיד פרק ביום, וכך יסיימו תוך זמן מסויים את הספר. תפקידים כאלה מפנים את האנרגיות של הילדה למקומות חיוביים ונותנים לה תחושה של התמודדות יעילה עם המצב.

ככל שנעצים אצל הילדה את תחושת המסוגלות שלה ואת הידיעה שישנן דרכים להתמודד, כך נחזק את יכולת ההתמודדות שלה עם המצב ונמנע התפתחות של חרדות.
ישנם מספר תגובות אופייניות לילדים במצבי לחץ וחרדה. תגובות אלה, אם הם נמשכות זמן קצר, אינן מדאיגות אלא מהוות תגובה נורמאלית למצב שאינו נורמאלי. התגובות יכולות להיות: היצמדות מוגזמת להורים, שינויים בהרגלי האכילה, תלונות על כאבים שונים, תוקפנות, הסתגרות. לעתים ישנה גם נסיגה התפתחותית, כגון חזרה למציצת אצבע או להרטבת לילה. חשוב להרגיע את הילדה ולהסביר לה שמדובר בתגובות נורמליות לנוכח המצב. במידה והתגובות של הילדה אינן חולפות כעבור חודש, או מופיעות בצורה קיצונית, יש לפנות להתייעצות מקצועית.

יהודית שוורץ

שליחת שאלה
למומחי מטיבתא

בחר קטגוריה:*
נושא השאלה*
שם מלא*
תוכן השאלה
אנא הכנס לכאן את תוכן השאלה
דוא"ל*

שתף: