לוגו מטיבת"א

תקשורת זוגית בשידוכים | שו”ת מטבית”א

מטיבתא - מרכז טיפול יעוץ במשפחה תורני

שלום,

אני בת 27, ונמצאת בקשר שנה. קשר טוב והכיוון הוא טוב , אבל יש בו גם קשיי תקשורת, ושוני גדול. אני מדברת שפה של ביחד ומרבה לשתף. הוא , מאד אוהב את הלבד, נהנה עם עצמו, לפעמים מתנתק. הדבר הזה פוגש אותי גם בשוני בינינו וגם בתקשורת שלנו שהיא עמוסת ריבים והתלקחויות. הוא נוטה להתגונן כי חש ביקורת ושאינו מספיק טוב עבורי, אני נוטה להביע שחסר לי ולדברר כל רגש ותחושה. שנינו נלחמים על הקשר שלנו וכן אגיד שישנם גם ערכים דומים ותפיסת חיים סך הכל דומה. נמצאים כעת בהפסקה ושוקלים אם להמשיך את הקשר. לא רוצים לתסכל אחד את השניה ולא יודעים אם זקוקים לבן זוג שדומה לנו יותר והתקשורת איתו תהיה טבעית, מפויסת וקלה יותר או שזה בר תיקון.  רגשית זה מרגיש לי נכון. לעומת זאת הרציונל אומר שאין בינינו התאמה במיוחד, שיש לנו תדרים אחרים ויש התנגשויות של שוני ושל צרכים.

מה כדאי לעשות?

שלום לך
בשאלתך את מדברת על קשר טוב וכיוון טוב ובנוסף על כך שרגשית הקשר מרגיש לך נכון ושניכם נלחמים עליו יחד עם זאת את מדברת על פערים שמייצרים מריבות.

פערים בין בני זוג הם נורמליים וטבעיים אין בני זוג שאין ביניהם פערים רבים.
ג’ון גוטמן אחד מחוקרי הזוגיות בדור שלנו מדבר על 69% של פערים קבועים בין בני זוג, שונות מובנת.
(מסודר ובאלגינסט, מכיל ויותר נוקשה ועוד לרוב…)

כפי שקורה פעמים רבות את מציינת תחומים מסוימים בהם חלה בינכם התלקחויות ומריבות.
אחד הפערים השכיחים אותו את גם מציינת בדברייך הוא הפער בין הביחד לבין הלבד. במערכת הזוגית שני בני זוג מחפשים מרחב זוגי, משותף אך גם כל אחד מהם זקוק למרחב אישי ובאופן טיבעי קיימת שונות בין בני זוג במינון הביחד והלחוד.

באופן טיבעי בן הזוג שזקוק יותר למרחב הזוגי ימשוך לכיוון הביחד ובן הזוג שזקוק יותר ללבד ולהתנתק ימשוך יותר לשם.

פרופ’ קלייר רבין בספרה טובים השניים מציינת כי פער הביחד-לחוד קיים כמעט בכל קשר זוגי.

ומכאן שהשאלה בקשר זוגי היא לא האם קיימים פערים? האם קיימים קונפליקטים. אלא איך אנחנו פותרים אותם? והאם הם מייצרים מריבות או לא.

עוד אוסיף כי ביקורת נחשבת אחד המחבלים המשמעותיים בקשר הזוגי כיוון שביקורת כפי שכתבת בדברייך אומרת לאדם שמקבל אותה שאינו מספיק טוב.

מה אני ממליצה לעשות?

ראשית לדעת שיש מקום לפערים ושונות בין בני זוג הם טבעיים וקיימים בכל קשר זוגי.

שנית אל תנסי לשנות את בן זוגך גם כיוון שזה לא יצליח כי הוא הוא וגם כיוון שכפי שכתבת ניסיון לשנות אותנו נחווה על- ידינו כביקורת שמשמעה “אני לא מספיק טוב, אני צריך שינוי…” אף אדם באשר הוא לא אוהב להרגיש לא מספיק טוב או לא מספיק ראוי.

שלישית דווקא קבלה של ההבדלים בין בני זוג מאפשרת מרחב של שיח שבו כל אחד מבני הזוג יכול לדבר על הצרכים שלו לדוגמא על הצורך בביחד או על הצורך בלבד או כל צורך אחר.

שיח כזה חשוב שיעשה ממקום אמיתי של נתינת מקום ולגטימציה לצורך של בן הזוג מתוך הקשבה וסקרנות לעולמו של בן הזוג.

יש עוד דברים רבים לכתוב בנושא…

אך לבסוף אם בני הזוג מרגישים כי הפערים מייצרים מתח וקושי רב אותו אינם מצליחים לנהל בעצמם ממליצה לגשת להתייעץ.

בהצלחה רבה

 

 

 

שליחת שאלה
למומחי מטיבתא

בחר קטגוריה:*
נושא השאלה*
שם מלא*
תוכן השאלה
אנא הכנס לכאן את תוכן השאלה
דוא"ל*

שתף: