לוגו מטיבת"א

איזה פחד! כיצד להתמודד עם פחדים אצל ילדים

איזה פחד! כיצד להתמודד עם פחדים אצל ילדים

פחד אצל ילדים הנו תופעה שכיחה אך מאתגרת עבור הורים רבים. איך מבחינים בין פחד לבין חרדה? כיצד מומלץ להגיב לילדים שפוחדים מזריקה או ממפלצות מתחת מיטה?  

פחד אצל ילדים הוא תופעה נפוצה ונורמלית המבשילה לצד ההתפתחות התקינה של המח, כאשר ילדים מבינים את ההקשר בין סיבה לתוצאה, בין מציאות לדמיון ובין רגשות שלילים לרגשות חיוביים.  

פחד כשלב התפתחותי – פחדים אצל ילדים מתעוררים בהתאם לשלבי ההתפתחות הקוגנטיבית והרגשית שלהם. בקרב תינוקות קיימים פחדים מובנים, וככל שמתבגרים מופיעים פחדים הקשורים לדאגה לעתיד. כך בגיל חצי שנה חלק מהתינוקות חווים חרדת זרים, ובגיל מאוחר יותר פעוטות חווים חרדת נטישה המתבטאת כתגובה לעזיבת ההורים. ההתנהגויות הללו נורמליות ומבטאות את הבנתו המתפתחת של הילד לחשיבות הוריו להישרדותו, לקשר הייחודי שלו עימם ולמודעות המתרחבת לקיומן של סכנות.  

פחד כתגובה לגירויים חדשים –  כאשר מדובר באירוע נעים ומהנה כגון מסיבת יום הולדת, תחפושות או שחייה בים הילד עדיין אינו יודע להעריך נכון את הסיטואציה ועלול להיבהל מחוסר הוודאות. פחדים אלה יתגברו כשהילד יקלוט חוסר נוחות או בהלה של ההורים, ויניח באופן לא מודע כי אם ההורה מגיב כך וודאי יש סיבה לפחד.  פחד זה נוטה לחלוף כאשר הילד יתרגל לסיטואציה ויראה כי ההורה אינו נרתע.

פחד כתגובה לאירועים בלתי נעימים –  פחד אצל ילדים עלול להתעורר כתגובה לסיטואציה המערבת כאב ואי נוחות, כגון: ביקור אצל רופא שיניים או קבלת זריקה. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סיטואציה זו היא על ידי מתן הסבר ענייני ואמין אשר יפוגג את תחושת חוסר הוודאות. חשוב לא להבטיח לילד הבטחות שווא (“זה בכלל לא כואב”) אלא לומר שמדובר באי נעימות קלה שחולפת. לא ללעוג, לתת לגיטימציה ולהפגין עמדה חד משמעית בנוגע לצורך בביצוע הפעולה מאיימת. 

פחד בתגובה לסרטים והצגות – ילדים עלולים לפחד מסרטים ומשכך יש לבחור אך ורק תכנים המותאמים לגילם. יחד עם זאת פחד עלול להופיע גם מעצם הישיבה באולם חשוך, או מתוך בלבול בין מציאות לדמיון. הילד אינו מבין כי המפלצות אינן מסוכנות ומגיב בפחד. 

פחד מפני חושך וחלומות רעים – הפחד הזה מתעורר כתגובה לחוסר הוודאות וחוסר האונים שהילד חש כאשר הוא לבד, וכתוצאה מהבלבול בין המציאות לדמיון. הדרך להתמודד היא על ידי הרגעה ותמיכה, מתן פתרונות פרקטיים כגון: מנורת לילה, בובה מרגיעה וכן לחפש יחד עם הילד את המפלצת..

חשוב לציין כי לא אחת הורים מתבלבלים בין פחד לחרדה. בעוד פחד הנו תופעה טבעית ונורמטיבית, חרדה הנה פחד מוגזם לגירוי ללא איום ממשי. רוב הזמן החרדה מלווה במצוקה נפשית מתמשכת ובניסיונות של הילד להימנע מהסיטואציה. הניסיון בתחום מלמד כי לא תמיד קל להבחין בין פחד נורמטיבי מותאם גיל לבין חרדה המצריכה ייעוץ והדרכה.

עורכת: רחלי עשור, עו”ס מתנדבת במטיבת”א

לקבלת סיוע פנו אל מטיבת”א 2837*

    

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה