לוגו מטיבת"א

חשיבות המחמאות והתקשורת במערכות יחסים

חשיבות המחמאות והתקשורת במערכות יחסים

בפסח השנה ביקרתי ברומניה , בה מכהן בעלי כרב ראשי, והזדמן לי להשתתף בברית מילה- דבר שקורה בתדירות נמוכה, סבו של הנימול התברר בסוף המפגש כשכן קרוב  שלי משנות ילדותי בתל אביב, אותו לא פגשתי למעלה מ-40 שנה. המפגש היה מפתיע ומרגש , ומיד צפו ועלו בי זיכרונות מאימא שלו שמאד טיפחה את הקשר שלנו על ידי מחמאות ותשומת לב , המילים הטובות שלה מלוות אותי עד היום והיו אבן משמעותית בצמיחתי והתפתחותי.

זיכרונות ילדות מלווים אותנו כל חיינו. הזיכרונות נשמרים בתת המודע כחוויה מושלמת בעלת מראות, צלילים, ריחות, טעמים תחושות, ורגשות. , אנו זוכרים את המילים, את האינטונציה בהם נאמרו ואת האווירה ובעיקר אנו זוכרים איך אנחנו הרגשנו שם.

במערכות יחסים קרובות כמו בין בני זוג או הורים וילדים כל מילה היא משמעותית ובעיקר איך היא נאמרת. המחמאה שאנו נותנים מטפחת את הקשר, גורמת למקבל להרגיש טוב, נותנת הכרה ותוקף למעשה שנעשה, ללא הבעת קנאה או ביקורת ונותנת לו את ההרגשה שיש קדימות  לצורך שלו לפני הצורך שלנו, וגורמת לזולת רצון להחזיר גם, דבר היוצר מעגל של נתינה וקבלה.

להלן מספר עצות  שיכולות לשפר את מערכות היחסים בחיי היומיום.

  • מאור פנים-אתן מכירות את זה כשהבעל מגיע מהדרך ומה שאת רוצה זה לשפוך לפניו את הלב, את כל העומס שהצטבר לך כל היום, כשהוא לא היה בבית ואת היית לבד מול כל המטלות ומול ההתמודדויות עם הילדים, ואת כבר משוועת לפרוק הכל החוצה, תנשמי קצת תרגעי ותביני, שהוא לא מסוגל פתאום לנחות בבית ולשאת את העומס שהצטבר לך כל היום, לכן כשבעלך חוזר מעבודה או הלימוד קבלי אותו במאור פנים  עם אמירה חמימה  של “כמה טוב שהגעת”, תתרגשי לבואו, תראי לו שאת שמחה בנוכחותו, דבר שיגרום לו לחוש נינוח ורצוי ויפתח את הדיאלוג ביניכם שיאפשר לו להיפתח ולשתף במאורעות היום שחלף, בשיחה תהיי נוכחת תקשיבי הקשבה פעילה,  אל תרוצי לשתף את אירועי יומך,  עכשיו תורו, וזה יעשה פלאים לקשר ביניכם,  רק לאחר שהוא יאכל משהו אז בזהירות תפתחי את סגור ליבך למאורעות יומך, הוא יעריך את זה ויהיה שם בשבילך הרבה יותר.
  • הקשבה פעילה-קורה לך שאת רוצה לקדם איזה נושא ואתם מגיעים למצבים של אי הסכמה , וכל אחד רוצה שהדעה שלו תתקבל ,וזה מתסכל כי את רוצה שדעתך תתממש ואת די נעולה שכך צריך לעשות, אז עצרי רגע, אני מציעה לך להגיד לבן הזוג “אני אשמח לשמוע את מה שיש לך לומר”, ולנסות לשמוע גם את הצד שלו ללא ביקורת וללא כעס , תתפלאי לשמוע שלפעמים ההקשבה עצמה גורמת לשני לרדת מהעץ ולהגיע לאיזה שהיא פשרה , כי נתנו לו מקום ואפשרות להביע את עצמו.
  • פרטים קטנים-אנחנו בדרך כלל מחמיאים באופן כללי והזולת תופס את זה כסיסמה ולא כמשהו כן ואמתי. אנחנו לא כ”כ שמות לב אך כל הדברים הגדולים באמת מתחילים מהדברים הקטנים, מאד חשוב לשים לב לכך ולהחמיא , “ראיתי שעשית כך וכך” , “אני מאד מתרשמת מהאכפתיות שלך בעניין זה וזה”, זה שאנחנו מפרטות את הדברים הקטנים נותן לזולת את התחושה שאנחנו ראינו, ואנו כנות עם מה שאנחנו אומרות, דבר שמחמם לו את הלב וגורם לו להאמין שדברנו בכנות.
  • לתקף את שנעשה -לפעמים כשאנו נמצאות במרוץ אחרי הזנב שלנו ומסלול המרוץ ארוך ומייגע ומאד קשה לראות את הסוף ולדעת ליקר את מה שכבר השגנו, לכן מאד חשוב לשים לב כמה כבר עשינו ולתת לשני וגם לעצמנו מחמאה על הדרך שכבר עשינו, זה ייתן לנו נחשול של מרץ להמשיך, ש”אם כבר עברתי כברת דרך זו אני אוכל גם לסיים את כל המרוץ”.
  • כנות ומשמעותיות-לא מספיק להיות כנים בנתינת מחמאות מאד חשוב שהדבר עליו אנו מחמיאים יהיה משהו משמעותי למקבל, משהו שהוא טורח עליו ואכפת לו שיעריכו את זה .
  • לדעת לקבל-אתן מכירות את זה שנורא קל לתת מחמאה אבל לקבל זה כבר סיפור אחר, יש לנו מיליון תירוצים למה המחמאה לא מגיעה לנו והכל קרה במקרה, זה מכווץ אותנו או גורם לנו תחושה של חנופה ואינטרס ,הנה עוד מעט יגיע הרגע  ונצטרך לשלם את המחיר המלא, העצה המומלצת היא קודם כל להודות על המחמאה ולציין שזה משמח אתכם שנותן המחמאה  שם לב, דבר שני להפנים שמטרת המחמאה הייתה לשמח אותנו לרומם את מצב רוחנו ולא להיפך.
  • תזמון- לפעמים קורה לנו שמרוב עומס אנחנו שוכחות לתת מחמאה בזמן אמת וחבל , כי מאד חשוב התזמון של המחמאה, היא צריכה להיות בסמיכות לאירוע שעליו מחמיאים שלא יהיה בגדר “עבר זמנו בטל קורבנו”.
  • פורם-מאד חשוב גם בנוכחות מי נאמרת המחמאה ועד כמה היא מחייבת, כשהדברים נאמרו ב-4 עיניים זה נחמד אך לא כ”כ מחייב, אך אם הדבר נאמר בפורם גדול נניח במקום העבודה זה מחייב להמשיך וגם יוצר תחרות בין מקבל המחמאה לקהל השומעים ויוצר אצלם מוטיבציה ורצון לחקות.
  • כשרון מול השקעה-עם ילדים מאד חשוב להחמיא על העשייה על מנת לדרבן אותם להשקיע, כי מה שחשוב הוא לא רק הכישרונות שלהם אלא מה שעשו איתם, בעניין הזה נערכו מחקרים, מי היו אלה שזכו להצלחה בבגרותם, ילדים שהיו כישרוניים  בילדותם או ילדים בינוניים שהשקיעו ? ומה שהתקבל במחקר היה שילדים שהתאמצו ולא סמכו רק על הכישרון הגיעו בבגרותם להישגים גדולים יותר מבעלי הכישרונות.

לסיכום אין מתנות חינם-אם את רוצה לקבל מחמאות אז כדאי שתתחילי לתת.

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה