לוגו מטיבת"א

טיפול זוגי או ייעוץ זוגי?

טיפול זוגי או ייעוץ זוגי?

הניסיון המצטבר בתחום הטיפול מלמד כי בקרב רבים קיים בלבול בין שני התהליכים הללו ולעיתים

קיימת נטייה להשתמש בהם בעת אחת.  האם מדובר בתהליך זהה? האם אנשי המקצוע העוסקים בייעוץ בהכרח גם משמשים כמטפלים זוגיים? מה ההבדל בין ייעוץ לטיפול?

מבחינה פרקטית התהליך עצמו ואופן העבודה של המטפל הזוגי עם הזוג נקבעים אומנם על פי הצורך, אך לעיתים גם על פי אילוצים (עלויות, זמנים וכדומה). ובכל זאת כדאי שנבין את האבחנה בין השניים. 

המילה טיפול מתייחסת לרוב להשגחה על מי שאין לו יכולת עצמאית ונזקק לסיוע צמוד. שימוש במילה זו קושר אותנו לאסוציאציה של חוסר אונים מצד המטופל וסמכות רבה מצד המטפל, אשר יוצרים אצל רבים תחושת  אי נוחות עד כדי התנגדות לטיפול. 

לעומת זאת, באנגלית, המילה  therapy  מגיעה מעולם הרפואי , מתייחסת גם לטיפול בהיבט הנפשי ובכללו טיפול פרטני, זוגי ורגשי. 

ייעוץ זוגי עוסק ב”כאן ועכשיו” ובאסטרטגיות התמודדות חדשות על מנת להשיג תוצאות. לעומתו, טיפול זוגי עוסק בבעיות המשתנות בין במהלך היחסים הזוגיים, כאשר הרגשות הם גם המטרה וגם הגורם לשינוי .

משכך, נכון יהיה לומר כי ייעוץ זוגי עוסק כמעט אך ורק במישור הלוגי קוגנטיבי . מישור זה בודק אפשרות להגעה לפתרון מוסכם של בעיה מסוימת ונקודתית עליה יש מחלוקת בין בני הזוג ואינם מצליחים לפתור בעצמם.

מנגד, טיפול זוגי אינו מסתפק רק ביישוב המחלוקת אלא עוסק בדינאמיקה הזוגית במטרה להגיע להשלמה רגשית עם הפתרונות והמצבים החדשים ופעמים רבות גם עם יצירת תקשורת מקבלת ותואמת יותר, שיאפשרו יציבות היחסים הזוגיים לאורך זמן. 

האם לגשת לייעוץ או לטיפול זוגי?  

זוגות המסתייגים מתהליך ממושך יעדיפו לפנות לייעוץ זוגי  אלא שנדירים המקרים בהם מציאת פתרון קוגנטיבי בלבד יצליח לייצב את המערכת הזוגית. כדי שפתרון יחזיק מעמד נדרש שינוי פנימי, אמיתי של שני הצדדים. זהו תהליך פנימי, מושפע מהחשיבה אך רגשי בעיקרו וכולל התמודדות עם מערכת של ערכים ורגשות. טיפול זוגי מצריך לרוב מחויבות לתהליך המתמשך מספר שבועות או חודשים.

כיום, הרשתות מלאות במענים רבים אשר אינם מוגדרים כטיפול וחשוב שמי שנעזר בהם יבין את המגבלות. ייעוץ בפורום אינטרנטי, ייעוץ טלפוני חד פעמי וכיו”ב. במסגרות אלו מענים מידיים אולם אין באפשרותם להחליף טיפול.  

בטרם פונים לטיפול, חשוב לברר שאכן מדובר באיש מקצוע מיומן בהבנת הנפש, מוסמך ובקי בשיטות טיפול ומודרך באופן קבוע על ידי גורם מוסמך. 

לקבלת סיוע פנו אל 2837*

עריכה: רחלי עשור עו”ס מתנדבת מטיבת”א

*מבוסס על מאמרו של אורן חסון טיפול זוגי ופרטני

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה