לוגו מטיבת"א

טיפים לליל הסדר

טיפים לליל הסדר

חג הפסח הוא חג מיוחד. וראשו הוא הרגע האמתי שבו המסורת הולכת ונמסרת מאב לבן, מדור לדור.

כמה אנחנו מצפים שהליל שימורים הזה יהיה כולו טוב, יתנהל כסדר הילדים יהיו קשובים, והאווירה תהיה נעימה

איך עושים את זה? טיפים מועילים:

  1. הפכו לשואלים: תשובות הן דבר נפלא, אבל שאלות יותר חשובות. הן מראות מעורבות וקשר לרעיונות. השאלות מראות שהנושאים משנים לנו ושאנחנו ערניים וחושבים. נכון שהילדים הקטנים שואלים את ארבע הקושיות ולומדים כבר בגיל צעיר על חשיבותן של שאלות, אך כאן גם המקום שלנו להפוך להיות: שואלים בדיוק כמו שכל יהודי עושה מאז ומעולם…. השאלות תגרומנה לילדים לחפש תשובות בתוך ההגדה. ויחשבו על מה שכתוב בה. כולם יכולים לחפש אחר תשובות, אך השאלות מראות שאכפת לנו ושאנחנו פתוחים לקבל תשובות.
  2. תנו מקום לכל ילד: מהדוגמא של ארבעת הבנים אנחנו לומדים לפעול על פי הצדדים החזקים והחלשים של כל אחד מהילדים. הילדים אינם זהים, ואנחנו צריכים להבין, לאשר ולהעריך אותם כמו שהם, ואז ללמד אותם על פי תחומי העניין, הנטיות והתכונות האישיים שלהם. זאת משימה קשה, אולם זהו תפקידם של ההורים. אפשר להגדיר לילד: אתה ילד פיקח! כל מה שאבא אומר אתה מבין מיד! ואפשר לעומת זאת להחמיא: את ילדה עם רצון חזק! אני שם לב להקשבה שלך! וכו
  3. 3. הפכו למספרי סיפורים: ההגדה היא סיפור יצירתו של עם ישראל. אבותינו, אברהם, יצחק ויעקב, בחרו לפרסם את שם ה’ בעולם, אבל רק הדברים שקרו אחר כך – השעבוד, הגאולה וקבלת התורה, הפכו אותנו לעם. זה המוטיב החוזר שלנו. פסח עוסק באלוקים ובעם ישראל, בניסים שהוא עשה כדי לשחרר אותנו, על מנת שנוכל להעמיק את הקשר שלנו איתו. סיפורים הם כלי הוראה אידיאלי. הם מערבים את המאזין, שומרים על תשומת ליבו ויכולים אפילו להחזיר אותנו לשאלות.
  4. אל תוותרו על חוויה: יש ידע שהוא כל כולו אינטלקטואלי, וישנה דעת – ידע אישי שמשלב בין שכל לרגש, כשהרעיון הופך לממשי. באכילת מאכלים סמליים כמו מצה, מרור וחרוסת, אנחנו מפנימים את מושג העבדות – הסמלים ממחישים לנו אותו ואנחנו מזדהים עם אבותינו. ובסעודה המכובדת, בישיבה בהסבה ובמעשים סימבוליים אחרים, אנחנו מפנימים את חווית הגאולה. יכולת ההערכה שלנו לשני האלמנטים גוברת, ואנחנו באמת מרגישים כאילו שיצאנו ממצרים, ולכן יכולים לחוות את הישועה והכרת התודה. יחד עם הילדים אפשר אפילו לשחק את משחק הגאולה, והשעבוד. את פרעה והמכות. הכול כיד הדמיון הטובה עליהם.

שיהיה לכולנו פסח כשר שמח ובעזה נזכה יחד לחוות את הגאולה האמיתית.

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה