לוגו מטיבת"א
מרחב מוגן, גם לנפש: שיח מרגיע עבור ילדים במרחב המוגן

ילדים בממ”ד: שיח מרגיע

ילדים בממ”ד: שיח מרגיע

מצב החירום בארץ כרגע הוא לא פשוט. הוא מציח מאיתנו לקבל כלים לפעולה עבור סיטואציות שאנו לא מורגלים בהן, ברמה האישית והמשפחתית. אזעקות, כניסה לממ”ד, ובעקבות האירוע הנוראי הגדול והלא נתפס שקרה, כולנו בלי משים יכולים להיכנס לפחד ואולי גם לחרדה. כדי שהילדים שלנו יוכלו לעבור את התקופה המאתגרת הזו בצורה טובה ככל שניתן, על אף מורכבותה, כדאי שנשים לב למספר עקרונות:

 

כללי מפתח

  • אנחנו העוגן של הילדים.

הם מסתכלים עלינו כל העת, הם בודקים את התגובות ההתנהגות ואת המצב הרגשי שלנו. תחושת הביטחון שלהם נגזרת מההתנהגות שלנו . לכן, הדבר הראשון שחשוב מאוד שניתן עליו את הדעת ושנהיה ערניים אליו, הוא, למה אנחנו משדרים החוצה.

 

לפעמים נראה לנו שאנחנו רגועים והכל טוב, אבל אנחנו לא מודעים לכך שאנחנו בכל זאת משדרים לחץ, דאגה, חרדה ועוד. לכן, חשוב שאנחנו נתייחס נכון לסיטואציה ונתנהג בהתאם.

 

  • תיווך המצב בצורה נכונה.

להסביר לילדים שפחד הוא דבר טבעי, שאמור להגן עלינו , אך אנחנו צריכים להסתכל בצורה נכונה על מה שקורה. לדוגמה: אנחנו צריכים להזהר, אך אנחנו לא בסכנה ב”ה )יש ממ”ד וכדומה). אנחנו עושים את מה שנדרש מאתנו, וזו הדרך שלנו להגן על עצמינו בדרך ההשתדלות הנדרשת מאתנו. כאנשים מאמינים, ניתן להסביר, שהקב”ה שומר עלינו, ולא יאונה לאדם רע אם לא נגזר עליו.

 

  • האזעקות בהחלט יכולות לגרום לפחד וחרדה.

עם זאת, אנחנו יכולים לאפשר לילדים לחוות זאת בצורה מבוקרת, ואולי אפילו חווייתית. לתת להם תפקידים בכניסה לממ”ד ובשהיה בממ”ד )מה שמפנה את תשומת הלב למקומות חיוביים ומקנה תחושת שליטה.( מומלץ לשחק משחקים הכוללים מגע / חיבוקים המקנים תחושה של קירבה ובטחון.

 

  • בזמן השהייה בממ”ד.

בזמן זה ניתן ואף רצוי לשחח עם הילדים. כדאי להיות קשובים אליהם, לתחושות ולפרשנות שלהם לאירוע. לתת לאירועים פרשנות חיובית יותר, כזו שהילדים יכולים לקבל ולהכיל באופן שמכהה את הפחד.

 

קשר (והבדל) בין פחד לטראומה.

אם הילד לא יחווה חוסר אונים או סכנה מוחשית, מן הסתם לא תהיה טראומה. פחד – הוא טבעי, אך הוא לא בהכרח מייצר טראומה. לכן, כאשר הילד מרגיש ביטחון ע”י אבא ואמא, חום, אהבה, רוגע ויציבות, מסתבר שלא תהיה כאן טראומה.

 

ההבדל בין טראומה לתחושת פחד, הוא מעין ההבדל בין פצע לכאב. טראומה בד”כ מצריכה התערבות מקצועית ויכולות להיות לה השלכות לא פשוטות על חייו של האדם. מאידך, פחד הוא טבעי, וכאשר הוא ממוסגר נכון והוא חולף, הכל נעלם. לפעמים, באמצעות מטאפורה תמימה ניתן לתווך לילדים את מה שקורה. בדרך זו יכול ההורה לסייע להם להבין את הסיטואציה בצורה פשוטה יותר. כזו שגם הם מסוגלים להבין ולהכיל, ללא פחדים מיותרים וחרדות.

 

חשוב מאד, אסור לשקר לילדים. עם זאת אנחנו יכולים לתת פרשנות חיובית ככל שניתן לאירוע, וכך הילדים

יחוו אותו באופן בריא ונכון.

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה