לוגו מטיבת"א

מדוע החגים אינם תמיד שמחים?

מדוע החגים אינם תמיד שמחים?

וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ (דברים, טז, יד)

החגים קרבים ועמם ההתרגשות הרבה לקראת האירועים המשפחתיים, החופשה מהעבודה וההזדמנות לזמן איכות עם המשפחה. מקובל מאוד לאחל אחד לשני חג שמח ויותר מכך, השמחה בחג אף מצווה עלינו בתורה. השאלה הנשאלת היא האם לשמוח בחגים זה עניין כל כך פשוט והאם כולם באמת זוכים לכך? כמטפלת, שמתי לב שמיד לאחר תום החג, כל חג, בייחוד הארוכים שביניהם, אני מקבלת גל של פניות לעזרה וסיוע. זה מתחיל בחרדות שלקראת החגים ומסתיים בתחושת עצבות, אכזבה וריקנות לקראת סיומם, כאשר בדרך פתאום צצות להן בעיות תקשורת בין בני המשפחה וקונפליקטים שקמים לתחייה.

אז מדוע לא כולם שמחים בחגים?

  1. חרדת החגים – חגים מזמנים לנו אינספור משימות הדורשות התארגנות, לעיתים בלחץ. לא פעם אנו מתנדבים לארח, גם כאשר אין לנו זמן או מקום לכך. ההתארגנויות לקראת מסיבות של הילדים במסגרות החינוך מזמנות עבורנו תחרות מוסווית בין הורים. אנחנו מעמיסים על עצמינו כל כך הרבה משימות, שלבסוף הלחץ מכריע אותנו ואנחנו נכנסים לחרדה.

מה עושים? נושמים ומחשבים מחדש. לא מתנדבים למשימות שמעבר לכוחותינו. לא מגזימים בפרטים שלא חשובים באמת. מבקשים עזרה. רושמים את המשימות ומדרגים לפי מה דחוף ומה חשוב. כך נפחית הצפה ונתרכז במה שבאמת משמעותי – הזדמנות לחגיגה משפחתית מהנה ומשוחררת מלחץ מיותר. זכרו – ילד לא באמת יזכור עד כמה מושלמת העוגה שאמו הכינה לגן, אך הוא יזכור את החוויה הנעימה עם אימא שמחבקת אותו ברוגע.

  1. קונפליקטים משפחתיים – בחגים יש לנו הזדמנות לפגוש את כל המשפחה, גם את הקרובים הרחוקים, לבלות וליהנות מזיכרונות משותפים. לא פעם יש משקעים רבים בין בני המשפחה השונים, ומפגשים אלה מזמנים עבורנו קונפליקטים ואי נוחות.

מה עושים? תשלבו מפגשים משפחתיים גדולים יחד עם זמן איכות אינטימי עם המשפחה המצומצמת. תכננו את המפגשים וחשבו על רגישויות טרם המפגש. ארוחה חגיגית זה לא הזמן המתאים להעלות את כל הדברים שהפריעו לכם אי פעם, יש הערות עליהן אפשר להבליג ואם מזהים התחממות או התחלה של ריב – כדאי לקחת צעד אחורה ולחשוב – האם זה באמת שווה את המלחמה בדיוק כעת? אם אתם צופים שמפגש מסוים יגמר לא טוב, צמצמו את נוכחותכם בו או תמצאו סיבה להתרחק בעת הצורך.

  1. קונפליקטים במשפחה המצומצמת – גם במשפחה המצומצמת, בין בני הזוג או עם הילדים יכולות להיווצר מריבות בחגים. מדוע? כי אתם פשוט לא רגילים לבלות כל כך הרבה זמן ביחד.

מה עושים? מתכננים זמן ביחד וזמן לחוד. גם בחג מותר לכל אחד לקחת פסק זמן רגוע עבור עצמו עם ספר טוב, הליכה בטבע או כל פעילות מהנה אחרת. תכננו פעילויות משפחתיות מגוונות ונעימות כגון משחקי קופסה או טיולים. אל תשאירו פנאי לא מוגדר – הוא פתח לשעמום וקונפליקטים. גם אם נוצר קונפליקט, זה לא סוף העולם. השתדלו לפצות את עצמכם ואת היקרים לכם במשהו נעים ביחד. אין צורך להילחץ מוויכוח ולשקוע למשך ימים ארוכים ברגשות אשמה וצער. מה שקרה קרה. עוברים הלאה וממשיכים לצבור חוויות נעימות יותר.

  1. ריקנות ועצבות – אנשים רבים מצפים לחגים כדי לנוח ולחוות אושר וחוויות מופלאות עם אהוביהם. כאשר קורה משהו לא נעים, יש רגע של שעמום או שהתוכניות משתנות, הם נכנסים לעצבות רבה. כמו כן, יש תופעה המכונה ”וויקנד בלוז” או ”דכדוך של שבת”. זו תופעה מוכרת שבה אנשים שעובדים קשה ומחזיקים כל השבוע, פשוט מגיעים לשבת ומתפרקים רגשית. זה קורה גם בחגים. אנחנו עובדים, רצים, עמלים ואז, כשהחופשה המיוחלת מגיעה, פשוט מתמוטטים ללא כוחות.

מה עושים? קודם כל מנמיכים ציפיות. לא כל חופשת חג היא חוויה אוטופית של אושר אינסופי. ילדים מחייכים בנימוס, נהנים מכל משחק ואומרים ”תודה” על כל דבר…. יש רק בפרסומות של דגני בוקר. בפועל? הם מתקוטטים, מתבכיינים, לא תמיד מקשיבים ולפעמים לא משתפים פעולה. אם נצפה שהכול יהיה מושלם, בטוח נתאכזב, אך אם נצפה שנזכה לכמה רגעים מרגשים, רגע מצחיק, רגע של חיבוק ועוד כמה של נחת – הסיכוי שזה יקרה גדול יותר. זכרו – מושלם הוא האויב של הטוב. פרגנו לעצמכם כמה שעות של מנוחה ”לא יעילה”. אל תגיעו לחג מעולפים ומותשים. עדיף תבשיל אחד פחות וקצת אבק על הספרייה ממארחים עייפים וחסרי סבלנות. נסו לתכנן מבעוד מועד את רוב הזמן הפנוי, ספונטניות יתר היא מקור ללחץ ואכזבות. בייחוד כאשר מדובר במשפחה עם ילדים צעירים.

  1. כשהעבר דופק בדלת – לעיתים בחגים נזכרים בעבר, באנשים שהיו לצדנו ואינם, בזיכרונות כואבים, בשנים שחולפות. לעיתים דווקא בחגים אנו פתאום מוצפים בזיכרונות לא פשוטים שעמם אנו מתקשים להתמודד בכוחות עצמנו. לעיתים קשה לנו להסביר מה בדיוק קורה לנו, אך העצב והריקנות מציפים אותנו ללא שליטה.

מה עושים? מומלץ לחפש תמיכה והכלה בקרב האנשים שקרובים אלינו, לצאת מהבית לאוויר הצח, להפעיל את הגוף. אפשר לרשום את מה שמפריע או מעציב אותנו על הדף ולהתבונן ברשימה. מה שייך לעבר ובמה אפשר לטפל היום.

מתקשים להתמודד בכוחות עצמכם? אל תהססו לפנות לאיש או אשת מקצוע מוסמכים שיסייעו לכם לעבור את החגים האלה (ורבים אחריהם) ברוגע, חיוך ונחת.

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה