לוגו מטיבת"א

אחי סובל

מטיבתא - מרכז טיפול יעוץ במשפחה תורני

שלום,

אחי היה בארוע במירון ומאז הוא נמנע מהגעה לאזור בו התרחש האירוע או להשתתף בארועים שמזכירים לו את מה שהיה שם, הוא ניתק קשרים עם חברים, כמעט ולא מדבר וכשהוא מדבר הוא חוזר בלופים על מה שקרה בארוע, יש לו תקופות שהוא בקושי ישן בלילות, מתפרץ וגורם ללחץ בבית. הוא אובחן עם פוסט טראומה אבל הוא לא התמיד בטיפול הפסיכולוגי. לקראת השנה לאירוע אני חוששת שהמצב שלו יחמיר, איך אני יכולה לעזור לו?
תודה רבה,
מלי

מלי יקרה שלום וברכה,
אני מבינה שעוברת עליכם תקופה לא פשוטה, התמודדות עם פוסט טראומה לא קלה לאדם שסובל מההפרעה אבל גם לסביבה שלו ההתמודדות היא לא פשוטה כלל. הבורא זימן לחיים שלך התמודדות מאתגרת, אני כואבת את כאבך ובמקביל, גאה בך על הרצון לעזור ולסייע.
מקווה שאזכה להשיב לך דברים שיתיישבו על ליבך, ויקלו מעליך קצת את המשא.

אחלק את הדברים לכמה נקודות מרכזיות:

1. תמיכה: את משתפת על כך שאחיך מתרחק מחברים ומהמשפחה, זוהי התנהגות מצויה בקרב אנשים פוסט טראומטיים. חשוב לכבד את הגבולות שלו אבל מצד שני מומלץ גם לתת לו תחושה שהוא לא לבד, שירגיש פחות בודד בקושי שהוא מתמודד איתו.

2. הקשבה: אל תכריחי אותו לדבר, אבל אם הוא בוחר לשתף אותך נסי להקשיב ללא ציפיות או ביקורת, גם אם הוא מספר דברים קשים מאוד. את לא צריכה לייעץ, עצם ההקשבה שלך עוזרת לו מאד.
חלק מתהליך ההחלמה כרוך בחזרה על האירוע הטראומטי, אל תבקשי ממנו להפסיק לחזור על הסיפור הטראומטי ולהמשיך הלאה, תני לו אפשרות לספר לך את הסיפור בכל פעם מחדש.

3. בניית תחושת אמון: פעמים אחרי טראומה העולם הופך למקום מסוכן ומאיים.
ככל שתראי לו שאת איתו, תומכת ומאמינה בו שהוא יכול להתקדם בחיים, להתחתן, להקים משפחה, לעבוד וכד’, כך תעזרי לו להרגיש אהוב ומחוזק. תדגישי לו את הכוחות שיש בו ואת האמונה כי הוא יכול להתאושש ומצפה לו עתיד חיובי יותר בעזרת ה’.

4. שיח על הטריגרים: טריגר יכול להיות כל דבר – אדם, מקום או סיטואציה – שמזכירה לו את הטראומה ומפעילה את תסמיני ההפרעה. לקראת השנה לארוע הטריגרים יכולים להתעצם, ככל שאנחנו מוכנים יותר לטריגרים אנחנו פחות נבהלים ומפחדים מהם ולכן, מומלץ לדבר איתו על הטריגרים ועל דרכי התמודדות שעזרו לו בעבר או שיכולים לעזור לו בעתיד.

5. התמודדות עם אלימות וכעס: אנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית חיים בתחושה מתמדת של לחץ פיזי ורגשי, שיתפת שהוא מתמודד עם קשיי שינה ואני מאמינה כי בזמנים אלה הוא מרגיש מותש. כל זה מגביר את הסיכוי שהוא יגיב בצורה מוגזמת גם ללחצים יומיומיים. כדאי להמליץ למשפחה שבזמני התפרצות רגשית, ינסו להישאר רגועים ולהשרות תחושת ביטחון, להמנע מהתנהגויות שעלולות לגרום לו לחוש מאויים. אם למרות כל הנסיונות שלכם להרגיע אותו, המצב הנפשי שלו הופך להיות גרוע יותר, עזבו את הבית או סגרו את עצמכם בחדר.

6. שמרי על עצמך: טיפול באדם קרוב הסובל מהפרעה פוסט טראומטית עלול לגרום להתשה פיזית ונפשית. בכדי שיהיה לכך כוחות לתמוך בו לאורך תקופה ארוכה את חייבת לטפח ולשמור גם על עצמך. ממליצה לך להיעזר ביתר בני המשפחה, לחלק ביניכם את האחריות לבקש מהמשפחה המורחבת או חברים שיעזרו לך. שמרי  על זמן אישי לעצמך ואל תוותרי על פעילויות שמשמחות אותך. הכירי את המגבלות שלך, שימרי עליהם ודברי על כך עם אנשים קרובים אליך המעורבים בחייך.

מעריכה מאד את הרצון שלך לעזור ולסייע לאחיך, את בהחלט יכולה לעשות שינוי משמעותי בחייו, אם את צריכה עזרה נוספת את מוזמנת לפנות למוקד מטיבת”א ולקבל ליווי ותמיכה שיקלו עליך 2837*

יהודית שוורץ

שליחת שאלה
למומחי מטיבתא

בחר קטגוריה:*
נושא השאלה*
שם מלא*
תוכן השאלה
אנא הכנס לכאן את תוכן השאלה
דוא"ל*

שתף: