לוגו מטיבת"א

עזרה ראשונה נפשית

אנחנו כאן כדי להקשיב!

לכולנו יש התמודדויות, אך לעיתים נראה כי האתגרים מורכבים ואין ביכולתנו לשאת את זה לבד.
במצבי לחץ, מצוקה ומשבר, התחושה האופיינית היא של חוסר אונים, בלבול ותסכול. אנחנו כאן כדי לסייע. 
 פנו למוקד מטיבת”א – מוקד תורני ארצי לסיוע נפשי, זוגי ומשפחתי ותקבלו מענה ע”י אנשי המקצוע שלנו.

 

זקוקים לסיוע? התקשרו: 2837* או השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם:

סיוע במצב מצוקה עזרה ראשונה נפשית
טלפון אדום - מוקד חירום עזרה ראשונה נפשית
חירום נפשי

נתקלתי בקושי רגשי - מה עושים?

מצוקות נפשיות הן מצב נפוץ בארצנו. המצב הביטחוני, הכלכלי, החברתי ואירועי היום יום משפיעים על כל תחומי החיים שלנו. כולנו שואפים לרווחה נפשית ותחושות שלוה וביטחון אך האתגרים הרבים אותם אנו חווים משפיעים על יכולת ההתמודדות שלנו כיחידים, כהורים, וכבני זוג. מצבים של לחץ, משבר ומצוקה מהווים גורמי דחק. גורמים אלו משפיעים על הפסיכולוגיה והפיזיולוגיה של האדם. ישנם מחקרים שמראים כי אחוז גבוה (למעלה מ 85%) מכלל האוכלוסיה הבוגרת בישראל חוו או יחוו תקופות של מצוקות נפשיות במהלך החיים. מצוקות אלה עלולות להעמיק ולהתרחב בעקבות אירועים חיצוניים המאתגרים את החוסן הנפשי של האדם כגון תאונה, מחלה, מלחמה, אובדן ועוד. מצבים אלה מערערים אותנו וגורמים לנו לחוסר איזון נפשי.

עזרה ראשונה נפשית

עזרה ראשונה נפשית הניתנת במצבי משבר עשויה למנוע פגיעה במערכת העצבית של האדם והידרדרות נפשית. כך שעזרה זו מהווה הצלת חיים ממש. מטרת העזרה הראשונה היא לסייע לאדם לחזור לתפקוד רגיל שיאפשר לו להתמודד ביעילות ומתוך תחושת מסוגלות עם קשייו. ניתן לדמות את העזרה הראשונה הנפשית לעזרה ראשונה פיזית – זהו תהליך ראשוני שנעשה במטרה להעריך את מצבו של האדם ולייצבו ככל האפשר. במקרים בהם יש צורך, יופנה האדם המתמודד להמשך תהליכי טיפול מקצועיים.

עזרה ראשונה נפשית יכולה להינתן ע”י כל אדם שרכש ידע ומיומנויות להענקת עזרה ראשונה. מצבי המצוקה בהם עזרה ראשונה נפשית נצרכת ומתבקשת הם:

התקפי חרדה, פחד קיומי, פאניקה ותחושה של הצפה רגשית. אלו עשויים לגרום סבל עצום, ותחושה של חוסר אונים. לעיתים תחושות אלה יובילו למצב של קשיים בתפקוד היומיומי.

אירועים חיצוניים כמו הצקות, פגיעות, תאונות, מלחמות או פיגועים שמובילים לתגובות טראומטיות. אירוע חיצוני יכולה להיות גם בשורה קשה איתה מקבל הבשורה מתקשה להתמודד.

אירועים פנימיים יכולים להיות קשורים למחשבות של האדם. אלו יובילו לתחושה של מצב רוח ירוד שמלווה בחוסר הנאה בחיים, תחושות עזות של ריקנות, ייאוש ואדישות. מצבים אלו עלולים להגיע לפגיעה עצמית ואף לאובדנות.

התקפי זעם ואלימות שיכולים לפרוץ בתגובה לשלל סיבות כמו פיטורין, פגיעה קשה ועוד.

מצבים אלו ועוד רבים אחרים נחווים מידי יום בכל מקום ובכל קהילה, מבלי שתהיה לנו היכולת לחזות אותם או למנוע אותם. ברוב מקרים זיהוי מקדים והגשת סיוע יכול להציל חיים.

טיפול ארוך טווח

מענה טיפולי קצר מועד יסייע לחיזוק החוסן הפנימי ויאפשר להתמודד עם המציאות בצורה מיטיבה, אך ישנם מקרים בהם נדרש תהליך ארוך יותר כדי להגיע לתוצאות הרצויות.

אם ברצונכם לפנות לקבלת טיפול מקצועי עי” מומחי מטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי, פנו אלינו. צוות המרכז יסייע בהתאמת סוג הטיפול והמטפל וילווה אתכם לאורך כל התהליך. 

מרגישים שאתם צריכים תהליך טיפולי שיעזור לכם?

פנו לקבלת טיפול מקצועי ומותאם במרכז הטיפול שלנו