לוגו מטיבת"א

“אחרי החגים” הגיע…

“אחרי החגים” הגיע…

חופשת בין הזמנים הסתיימה ואנו נאלצים לחזור לשגרה. יש שישמחו להתרחק מהעומס, שכלל ארוחות חג ומפגשים משפחתיים ויש כאלה שסיום החופש הארוך של חגי תשרי יכניס אותם לסוג של עייפות בשל החזרה לעבודה ולמסגרות החינוכיות.

 

הימים הראשונים של החזרה לשגרה הם בהחלט לא קלים. אף על פי כן, רוב המבוגרים מודעים לחזרה לשגרה, וחווים זאת שנה אחרי שנה. אך מה קורה עם הילדים הקטנים שיצאו מהשגרה שהחלה כבר בחופשת הקיץ, וצריכים לחזור בבת אחת לגנים ולבתי הספר?

 

מרבית הילדים חווים קושי בחזרה למסגרות החינוכיות לאחר החגים, אך בד”כ הקושי אינו דרמטי. לא אחת נראה כי הורים רבים נבהלים מהחזרה לשגרה לאחר החגים יותר מהילדים. 

 

עצות מעשיות

הניסיון בעבודה עם ילדים מלמד כי ישנם ילדים המתקשים לחזור לחיים הרגילים, לכן רצוי כבר כמה ימים לפני שמסתיים החג להחזיר את השעה הקבועה לארוחת ערב, לשמור על טקס השינה הקבוע, ואצל בני הנוער  לגרום לכך שהם יהיו בבית יותר מוקדם ולהקפיד על כיבוי אורות בזמן. זה מחזיר את הילדים ואת בני הנוער למסלול ולסדר היום שצפוי להיות כשתיגמר החופשה.

לילדים בגיל הרך כדאי לעשות הכנה מראש. להסביר שבעוד כמה ימים הם יחזרו לגן ולבית הספר, ושם הם יפגשו את החברים, ועם זאת להגיד שעוד יהיו חופשות נוספות יחד. אפשר לצייר ציור שמראה איפה הייתם בחג ולהביא לגן, או להדפיס תמונה ושהילד יספר בגן איפה היה. דבר המעצים את הילד מחד, ומחבר אותו מבחינה מחשבתית לחזרה למסגרת החינוכית כחוויה חיובית, מאידך. אפשר גם לקבוע עם חבר וללכת יחד לבית הספר. 

חשוב לזכור שתקופת ההסתגלות בחזרה למסגרת החינוכית שונה עבור כל ילד, יתכן ואחד הילדים במשפחה  יתאקלם מהר, ואילו לאחיו יידרש זמן רב יותר להתאקלם. ההורים לא צריכים להילחץ מזה. ילד אחד יכול לחוות קושי בהתעוררות בבוקר וילד אחר ירוץ למסגרת החינוכית. אם הילד מציין שהוא לא רוצה ללכת למסגרת, ניתן להסביר לו שגם למבוגרים לא קל. צריך  לאפשר לו לשתף בקשיים ולהכיל אותם.

מומלץ אף  לשתף את הילדים  בסדר היום שצפוי. חשוב להכין את הבגדים שילבשו כבר בערב לפני החזרה, גם אם עדיין חופש. לספר להם מה מחכה להם כשחוזרים. למשל, אם סבתא לוקחת מהגן, ולספר מה יהיה סדר היום בהמשך; לדוגמה, חוג או בילוי בגינה אחר הצהריים. כך יהיה לילדים ביטחון במה שהולך להיות ומה שמצפה להם. 

לא אחת קורה שהילדים שוב בוכים בעת הפרידה בכניסה לגן, וזאת למרות שהילדים כבר התרגלו, ועד לפני חופשת החג נפרדו מכם בקלות. במקרה זה, לא להשאיר אותם ולברוח, אבל גם לא להישאר בהגזמה. להזכיר להם כמה הם אוהבים את הגן ולקחת אותם לפינה שהם אוהבים לשחק בה, להסביר שתיפגשו בסוף היום ותמשיכו לעשות דברים מהנים יחד. חשוב שההורה יהיה עקבי בחזרה לשגרה, יעמוד בהרגלים שהיו נהוגים לפני החופש. גם אם חווים קצת קושי , מרבית הילדים אחרי שלושה־ארבעה ימים חוזרים לשגרה.

לקבלת סיוע  פנו אל מטיבתא 2837* 

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה