לוגו מטיבת"א

החזרה אל ספסל הלימודים ולקויות למידה – חלק ב

החזרה אל ספסל הלימודים ולקויות למידה – חלק ב

בחלק א של המאמר דנו בהגדרת לקות הלמידה, שכיחותה והביטויים שלה בקרב ילדים  ובני נוער. כיום נעסוק בהבנת  הקשיים האופייניים לתלמידים לקויי למידה והמלצות להורים שילדם אובחן.

הקשיים ברכישת מיומנויות הלמידה ובשימוש בהן יכולים להופיע במגוון תחומים: בהקשבה, בדיבור בקריאה ובכתיבה, במתמטיקה ובשפה זרה ובאים לידי ביטוי בעיקר בשלושת התחומים הבאים: 

לקויות קריאה – דיסלקסיה –  לקות קריאה מתבטאת בקושי ברכישה תואמת-גיל של הקריאה, באיטיות בקריאה, בשיבושים ובקושי בהפקת משמעות מן הנקרא, וכן בהתמודדות עם טקסטים ארוכים ובהבנתם.

לקויות בכתיבה – דיסגרפיה – לקויות בכתיבה עלולות להתבטא בלחץ רב מדי או מועט מדי על כלי הכתיבה, באיטיות בכתיבה, בשגיאות כתיב רבות, בניסוח שגוי של משפטים, בהימנעות מכתיבה או בשימוש בתשובות קצרות, כדי להימנע מכתיבה מרובה. 


לקויות בחשבון – דיסקלקוליה – לקויות אלו מתבטאות בקושי ברכישה תואמת-גיל של מיומנויות החשבון ובדרך כלל מתגלות כבר בגיל צעיר. 


יש לזכור כי לא כל פער בלימודים נובע מלקות למידה. לעתים יתכן פער לימודי כתוצאה מכשל דידקטי, או מקיומם של היבטים רגשיים מכבידים כגון:  יתמות, גירושין, קשיים סוציואקונומיים, אלימות וכדומה. לכן יש לערוך אבחנה מבדלת באמצעות אבחונים מתאימים (דידקטי, פסיכולוגי או פרא-רפואי) על מנת לקבוע לא רק את מידת הפער ומאפייניו אלא גם את הסיבות לפער זה.

במה ההורים יכולים לעזור לילד שאובחן כלקוי למידה?
ילדכם זקוק לאהבה, להבנה, לתמיכה ולהדרכה כמו כל ילד אחר ובמשך כל שלבי ההתפתחות שלו, אך בייחוד לאחר קבלת תוצאות האבחון שהגדיר אותו “לקוי למידה”.

זכרו כי מרבית לקויי הלמידה הם בעלי אינטליגנציה תקינה ואף למעלה מזה. רבים מהם מגיעים ללימודים גבוהים.  

חשוב לזהות ולפתח את יכולות הילד הן בתחומי הלמידה העיוניים והן בתחומים אחרים בהם הוא מתעניין.

רכשו ידע עדכני בדבר טבעם של ליקויי המידה.

ודאו שאתם מבינים היטב את תוצאות האבחונים שנעשו לילדכם ואת משמעויותיהן האפשריות והתייעצו בדבר הטיפולים המתאימים לו. 

דברו עם ילדכם על מהות ליקויי הלמידה, הסבירו לו את ממצאי האבחון בשפה המובנת לו ללא שיפוט שלילי. התמקדו בכישוריו ובכוחותיו. ספרו לו על דרכים להסתדר עם ליקויי הלמידה ועודדו אותו לבקש עזרה.

עזרו לילדכם להשתתף השתתפות פעילה בפעילויות חברתיות ולשפר את מיומנויותיו בתחום זה: כמה מהילדים הסובלים מליקויי למידה מתקשים לבנות חברויות ולשמור עליהן. תשומת לב חיובית, הפחתת עימותים וכללים ברורים ועקביים בבית הם חלק מהעקרונות שיסייעו לילדכם להצטייד בכלים שיעזרו לו לנהל חיים חברותיים מספקים במשפחה ובמסגרות אחרות.

עמדו בקשר שוטף עם צוות החינוך בבית הספר שילדכם לומד בו: שתפו את צוות בית הספר בתוצאות האבחון והיו מעורבים בשלבי הטיפול בילדכם. 

התייחסו ללימודים בפרופורציה הנכונה: הכירו בחשיבות הלימודים, אך אל תכבידו על ילדכם בלחצים מיותרים, כגון לחץ מתמיד להשלים שיעורי בית. הקשר ביניכם חשוב יותר.

גידול ילד עם ליקויי למידה עלול לתבוע מכם השקעה נפשית רבה. דאגו לחדש את כוחותיכם.

לקבלת סיוע  פנו אל מוקד הדרכת הורים שזמין לכם 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע, באתר או בטלפון – 2837*

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה