לוגו מטיבת"א

מבית ומחוץ – סדר בבית, סדר בנפש / הרב יוסף עובדיה

מבית ומחוץ – סדר בבית, סדר בנפש / הרב יוסף עובדיה

“בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ, והארץ היתה תהו ובהו.”

 

הקדוש ברוך הוא ברא את התהו ובהו תחילה, ורק לאחר מכן ברא את העולם על פי סדרו. זאת ללמדנו שכך אמורה להיות התנהלות האדם עלי אדמות. תחילה “תהו ובהו” ולאחר מכן סדר מוחלט.

 

ישנם קווים מקבילים בין האופן בו אנו מארגנים את הסביבה הפיזית שלנו להתנהלות הפנימית נפשית שלנו. כשהנפש לא מסודרת, יש תחושות לחץ, מועקה, עומס, כי ‘דברים לא במקום’.  תחושות שליליות מצטברות, וכשהן לא מנוקות הן ‘מלכלכות’ ומפריעות. נפש מסודרת היא נפש ממוקדת, שיודעת את מקומה ומארגנת היטב את כל חלקיה ומשימותיה.

ננסה ללמוד מהאופן בו אנו מארגנים את הסביבה הפיזית שלנו לטיפול בפנימיות הנפש:

סדר:

עלינו לדאוג שיהיה סדר באורח החיים היומיומי שלנו: שמשימות שונות שצריך לעשות יבוצעו. שיהיה לנו זמן וכוח להגיע ולטפל בהן. שיהיה מקום מסודר לעבודה, למשפחה, לחברים, לעצמנו. כשלא שומרים על סדר, שוכחים ומאבדים דברים, ומגלים שכבר חודש לא קראת ספר, וכבר חודשיים לא פגשת חברים, כי העבודה השתלטה לנו על החיים. כשמסדרים את הנפש – סוגרים קצוות פתוחים, שמים כל דבר במקומו וכך מונעים פיזור.

צפיפות ועומס:

כשמרגישים שעמוס וצפוף מידי בנפש, צריך לזרוק ממנה לכלוך. להפטר ממשימות או מאנשים שליליים ומעיקים, שתופסים לנו יותר מידי מקום על חשבון דברים אחרים. כך נוכל לפנות מקום לדברים החשובים באמת.

נגישות:

בנפש, כמו בבית, צריך שמה שחשוב לנו, שיהיה בהישג יד ונגיש לשימוש מיידי. כדאי לערוך לוח זמנים יומי, קבוע, של עבודה, מנוחה, אכילה, שינה רציפה וטובה, זמן לאשה, וזמן לילדים, וקריאת חומרי לימוד המעניקים ידע ותוכן.

כל מערכת יחסים או התחייבות שאנחנו מכניסים לתוך חיינו, דורשת מאיתנו גם תחזוקה נכונה וניקיון. אחרת התחייבות זו תלך ותתקלקל. כך גם בזוגיות – נדרשים משאבים כדי לנקות ולאוורר, ולשאוב אותה מלכלוך של כעסים ומתחים כדי שתהיה נקיה ורגועה.

עקרונות לניקיון הנפש:

לחשוב ולערוך רשימה של מה עושה לנו טוב: פעילות גופנית, קריאה, לימודים, נגינה, וכדומה. לאחר מכן נציב תאריך יעד להתחלה ולבצע. כל שינוי קשה ליישום בהתחלה, אך התמדה הופכת את השינוי להרגל ולטבע.

 

צריך לנקות את הנפש על פי סדר הגיוני, ובשלבים. יש לשים לב שלא להביא עוד פסולת מן החוץ. כעסים, הקפדות, שינאה, לשון הרע ורכילות, האשמות עצמיות, צפיה וקריאה בתכנים לא מועילים, וכל שכן האסורים גורמים לתחושות מעיקות ולא מקדמות.

 

אסטרטגיה מומלצת:

פעם בתקופה מסוימת יש לעשות ‘נקיון פסח’: ניקיון יסודי ומושקע, לפנות לעצמינו זמן מסוים לחשיבה מעמיקה ולהבין מה מפריע לי בנפש, את מה אני אנחנו אמורים לסנן ולהרחיק מאיתנו. כשזה קשור למידות כמו כעס, לשון הרע וגאווה, ספרי מוסר יוכלו לסייע לנו.

 

על מנת להצליח, דרושה מאיתנו נקודת התחלה מחוייבת. והיא עבודת הרצון. ככל שנרצה בשינויים החדשים שאנו רוצים לאמץ לתוך חיינו, כח הרצון יילך ויתחזק ויביא באופן מוחלט לאחר זמן את הרצון לידי מעשה. וכמו שאמרו חז”ל, סוף מעשה במחשבה תחילה.

 

בהצלחה.

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה