לוגו מטיבת"א

אור וחושך בזוגיות

אור וחושך בזוגיות

חז”ל מספרים לנו במדרש שעוד בימי קדם כאשר ראו האנשים שהימים הולכים ומתקצרים, הם חשבו שהעולם הולך ונעלם והחושך מתגבר על האור עד שראו לפתע שהימים הולכים ומתארכים בחזרה ואז ועשו את חג האור בתקופה זו של השנה. גם מבחינה חקלאית זמן החנוכה הוא סוף תקופת מסיק הזיתים, בזמן זה מכינים את השמן המביא אור לעולם.

הזוגיות שלנו מלאה בגוונים. יש בה ימים של אור מסנוור ויש בה ימים של חושך תהומי. לפעמים המצב הוא סתם סטטי מין הליכה בצל אפור ולעיתים האור הוא זך כמו קרן שמש בעלות השחר. לא פעם הניגודים החדים גורמים לנו לחרדה. והיא עצמה גורמת לחושך להיות גדול יותר.

יוסי ומאירה הם זוג מקסים, שמגדלים יחד שלושה ילדים שובבים ומתוקים. יוסי החליט להשקיע במקצוע שלו לימודים נוספים ולהוריד שעות מהעבודה הקבועה שלו. למאירה זה מציק מאד. גם ככה היא לא מרגישה שהכסף מספיק לה מדי חודש וכעת, היא לא רואה שום מקום להרחיב את הפן המקצועי של יוסי. בימים שיוסי נרשם ללימודים נוספים הרגישה מאירה כי חושך גדול משתלט לה על הלב והזוגיות כולה נראה לה לפתע כזוגיות לא מתחשבת, אנוכית ובעיתית. היא פנתה ליעוץ כשנקודת החושך הלכה וגברה והיא הרגישה שהיא לא מסוגלת יותר להמשיך בחיים הזוגיים בצורה כזו.

כששאלתי אותם במהלך הטיפול: לאיזה אור אתם מצפים בתוך החושך הזה? התחילה מאירה לבכות ואמרה: שרק יבין שקשה לי, ואילו יוסי נע על כסאו ואמר: אני רוצה שתדע עד כמה חלמתי על ההתפתחות המקצועית הזו.

במהלך הפגישות החלו יוסי ומאירה לתקשר טוב יותר אחד עם השני. לשתף ממקום כנה יותר את הרגשות הפנימיים והאור חזר אט אט לחייהם.

תקשורת לקויה היא חושך די מוכר במערכות יחסים. נקודת האור מתחילה כשהבנה חודרת לתוך התקשורת, וכעס מפנה את מקומו לכבוד הדדי. משהו מתוך האפל הסבוך מתחיל להתבהר.

כיצד תרכשו מיומנויות לתקשורת מאירה ומחממת?

תכריחו את עצמכם להקשיב

זה כמובן הרבה יותר מסובך. גם לעצור, וגם להקשיב? בדרך כלל, גם כשאנחנו לא אומרים שום דבר בזמן ויכוח, המוח שלנו מלא מחשבות על הדברים שאנחנו רוצים לומר אבל לא אומרים כרגע כי אנחנו מחכים להזדמנות. הרבה יותר קשה להקשיב למה שהצד השני אומר בזמן ויכוח. טכניקה שלמדתי כשהתכוננתי למבחנים בעל פה, שעוזרת לא רע גם בזמן ויכוח היא לעשות חזרה על מה שכבר נאמר. בקול רם. מה שעושים זה לעצור את הויכוח ולעשות מעין “סיכום” של מה שנאמר. זה מכריח גם אתכם וגם את הצד השני להקשיב לתוכן הדברים.

תהיו כנים עם הצד השני

הרבה פעמים אנחנו לא מספרים את האמת או את ‘כל האמת’ כי אנחנו לא רוצים לפגוע בצד השני, או שאנחנו לא רוצים לחשוף את עצמנו להתקפות. כולנו יודעים שלהעמיד פנים עוזר חלק מהזמן, אבל לשקר כל הזמן זה מתכון לצרות. המשמעות של חשיפה של הצרכים האמיתיים שלנו היא שאנחנו חושפים את עצמנו לכאב פוטנציאלי ולאכזבה, אבל מצד שני זו הזדמנות למיצוי של היחסים ביניכם.

 שימו לב לתקשורת לא מילולית.

לכל אדם יש דברים שהוא עושה במקביל לדברים שהוא אומר. יש אנשים שמתמחים במתן פרשנות להתנהגות אנושית במצבים שונים, וברור ששפת הגוף, טון הדיבור, קשר העין ושאר הסימנים הקטנים יכולים לעזור לנו בתקשורת הבינאישית. שימו לב לכל מיני סימנים:

עליה בטון הדיבור רומזת שהאדם מתעצבן יותר ויותר ואולי כדאי להרגיע את העניינים

קושי ביצירת קשר עין רומזת שיש חוסר עניין מצד אחד או שיש פחד/בושה מלגלות משהו

כמובן שגם אתם משדרים מסרים באמצעות התנועות שלכם, ומותר להשתמש בזה כדי לקדם את השיחה, כמו להתקרב או לשבת ליד בן הזוג.

 התמקדו במה שקורה עכשיו.

הדבר הכי קל בויכוחים זה להביא לדיון את כל ההסטוריה המשותפת ושאר הקשרים והאירועים שהיו לכם בעבר. למרות שקל מאד להשתמש בדברים מהעבר כדי לזכות בכמה נקודות בדיון (או בויכוח), בדרך כלל זה לא עוזר בטווח הארוך. אם הויכוח הוא על מי עושה מה בבית, אל תתחילו לריב גם על מי עובד יותר קשה. זה לא יפתור שום בעיה, כי שניכם עובדים קשה מספיק ולא צריך לערבב שמחה בששון. ויכוחים שמתחילים להתפזר הופכים בדרך כלל לקשים יותר ולכן כדאי לנסות למקד את הויכוח ואפילו לעצור אותו.

תהיו מוכנים להפסיד בויכוח.

לא בכל ויכוח חייבים לנצח. כמה פעמים התווכחתם עם מישהו עוד ועוד רק כדי להיות אלו שאומרים את המילה האחרונה? כמה פעמים רציתם להוכיח שאתם “צודקים”? חלק גדול מהויכוחים לא נסוב על שום דבר פרט לרצון של שני הצדדים להרגיש שהם יותר צודקים מהצד השני. דרך אחרת ליחסים בריאים יותר היא לדעת מתי לסגת, מתי להודות בטעות ומדי פעם לתת לצד השני הרגשה שהוא “ניצח” גם אם הוא לא ניצח בשום דבר. ואם יותר חשוב לכם להרגיש ש”ניצחתם” מאשר האושר של בן או בת הזוג, אולי זו לא הזוגיות הנכונה.

 תקשורת היא לא רק מילים

יש הרבה דרכים לתקשר עם בן או בת הזוג. המעשים שלנו אומרים לפעמים יותר מהמילים שאנו אומרים (ואל תשכחו שיש אנשים שהם לא דברנים גדולים, אבל הם בני זוג נפלאים). אפשר לשלוח סמסים, אפשר להביא דברים. אפשר לכתוב פתקים. לפעמים, אם נושא מסויים רגיש מדי, אפשר להשתמש באמצעי תקשורת אחר פרט לויכוח כדי למנוע את ההתלקחות הצפויה.

כנראה שהדבר שהכי חשוב לזכור זה שרובנו לא מצליחים תמיד להעביר את המסר שרצינו להעביר. אבל אנחנו יכולים להשתדל להעביר את המסר הזה בדרכים אחרות, בזמנים אחרים. הטיפים האלו לא תמיד מתאימים, ולא תמיד יעזרו לפתור את הבעיות, אבל הם יכולים לסייע לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים.

 בהצלחה והמון אור!!!

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה