לוגו מטיבת"א

חוצפה מהמתבגרת

מטיבתא - מרכז טיפול יעוץ במשפחה תורני

שלום, 

הבת שלנו מסיימת עכשיו כיתה ט’. בזמן האחרון היא התחילה להתחצף אלי, להסתגר בחדר שלה , מאוד קשה לדבר איתה בהגיון וברוגע כפי שתמיד עשיתי בעבר. השיא היה בשבת , אירחנו את חמי וחמותי והיא סירבה לבוא לסעודת שבת בבוקר. היא נשארה בחדר וקראה ספר.
כשקראתי לה לבוא היא צרחה בקול “לכי מפה ותעזבי אותי, טיפשה ! ” התביישתי ממש.
כולם היו בהלם.
מה אני עושה?

בתודה מראש,
ציפי 

ציפי שלום,
נשמע מתוך דבריך שעברת חוויה מטלטלת בשבת. הבת שלך, שילדת וגידלת , דיברה אליך בצורה מאוד לא מכובדת. בנוסף לצער על התנהגותה של הבת, את חשה מבוכה ובושה מהמשפחה המורכבת שנכחו באירוע. בואי נעשה סדר בדברים :
גיל ההתבגרות: הבת שלך עוברת שינויים רבים. היא משתנה מבחינה שכלית , פיסית, רגשית  וגם מבחינת התגובות שלה. מתבגרים ובמיוחד מתבגרות מגיבים בצורה קיצונית ולא מותאמת לאירועים. הם חווים שינויים רבים במצבי הרוח שלהם . הם עוברים ממצב של שמחה והתרגשות לכעס ועצבות בכמה רגעים. אירוע כמו שחווית בשבת הוא אופייני לגיל זה, גם בבתים טובים , גיל ההתבגרות בא עם חוצפה . לא תמיד אנחנו מצליחים להבין את בני הנוער. כדי להבין אותם יותר חשוב להשאיר ערוץ תקשורת פתוחה. תנסי להיות זמינה לבת שלך ולקבוע זמנים קבועים לשיחות. 

מענה חינוכי : חשוב להבהיר לבת שאת מבינה שמשהו מאוד הפריע לה עד כדי כך שהיא חצתה קו אדום. הבהירי שגם בזמן של כעס או עצב היא מוזמנת לדבר איתך ברוגע ואולי אפילו להישאר בחדר אם היא רוצה , למרות ההפסד של כל המשפחה מכך. כדאי גם להסביר לה כמה היא יקרה לך , וכמה עצוב לך אם היא תבחר לא לבוא. אך לא כדאי להפעיל לחץ. 

לסיכום כדאי מאוד לעשות הפרדה בין התגובה של הבת לבין ההתנהלות שלך. את אחראית לתגובות שלך . את לא אחראית להתנהגות של הבת. את יכולה לכוון אותה ולהדריך אותה אך בסוף יש לה בחירה חופשית. התנהגותה אינה מורידה בערך או ביכולת שלך כאמא. 
“הזורעים בדמעה ברינה יקצורו” 
בהצלחה! 

שליחת שאלה
למומחי מטיבתא

בחר קטגוריה:*
נושא השאלה*
שם מלא*
תוכן השאלה
אנא הכנס לכאן את תוכן השאלה
דוא"ל*

שתף: