לוגו מטיבת"א

זהירות – התמכרות למסכים

טלי כהן אלדר, עו”ס מומחית לטיפול בהתמכרויות, מטפלת במטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי  

התקופה הקשה בה אנו נמצאים היא ללא ספק תקופה משברית ומאתגרת המשפיעה על כל אחד ואחת מאתנו. הצורך להסתגל למציאות שנוצרה במפתיע מצריכה התמודדות חדשה ולא מוכרת. מחקרים מעידים כי קשיים רגשיים עלולים לייצר בריחה למצב של התמכרות. כאשר משפחות רבות מכניסות מכשירים ומסכים לצורך צריכת מידע חדשותי, זוהי עלולה להיות בעיה.

התמכרות היא מצב רגשי מורכב המאופיינת באובדן שליטה. היא מתחילה מתוך ניסיון להקל על הכאב אך ממתי שהיא מתפתחת, היא גורמת לסבל. כשמדובר בהתמכרות למסכים נוכל לראות התמכרות למשחקי מחשב, צפייה בתכנים פוגעניים, הימורים, קניות לא מבוקרות, התבטאויות מזיקות ברשתות חברתיות ועוד.

להתמכרות למסכים בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים השלכות שליליות רבות. היא מנתקת בין המציאות האמתית לבין העולם הווירטואלי. היא מאופיינת בשימוש מופרז וקושי להפסיק את הגלישה. אי שימוש עלול לעורר עצבנות, אי שקט, תוקפנות ולעיתים עלול להוביל גם לדיכאון וחרדה.

בגילאים הצעירים יותר אנו מזהים פגיעה בתפקוד היום יומי כמו פגיעה בלימודים ובמיומנויות חברתיות. ילדים אלו יתקשו להביע את רגשותיהם החיוביים או השליליים, לשאת ולהביע תסכול, קושי, רצונות וצרכים ויהיו בצורך מתמיד בריגוש. בנוסף לכך נוכל לראות השלכות פיזיות בעיות שינה, אימפולסיביות, תזונה לא בריאה ועוד.

על מנת שלא להגיע למצבים של התמכרות, חשוב להגביל צריכה של טכנולוגיה, ולקבוע כללים ברורים של זמן, משך וכמות. הכללים, בייחוד עם בני הנוער, חשוב שיעשו בהידברות ובשיח. כדאי לקבוע קוים אדומים שאותם לא עוברים, ולעומתם קוים שבתוכם אפשר לנוע ולהתאים את עצמנו למצב הנוכחי.

להלן מספר כללים לצריכת מדיה בזהירות ובהגבלה

  1. הסכימו עם הילדים על זמן השימוש במסכים. תוכלו לשלב אלמנטים שיעזרו להם כמו שעון מעורר וכל דרך שתעזור להקציב זמן מסך.
  2. חשוב לבצע הפסקות יזומות, ולהימנע מאכילה מול המסך.
  3. הקפידו על “זמן משפחה” – זמן של שיח, ארוחה או משחק שאינם מול מסך.
  4. עודדו את הילדים לשמור על קשר עם העולם בחוץ כמו שיחות טלפון עם קרובי משפחה.
  5. הקפידו  על זמני ערות ושינה.
  6. נסו לעזור לילד לשים לב למה שהוא מרגיש בדגש על שימת לב לשאלה לשם מה אני משתמש בטכנולוגיה? ממה אני מנסה להסיח את דעתי?
  7. נסו להבחין מתי נחצה גבול, והשימוש הופך למצב של חוסר שליטה. ניתן להבחין בכך כאשר למשל יש קושי להפסיק למרות בקשות חוזרות ונשנות, הימנעות מפעילות חברתית, דחיית זמני ארוחה ושינה וכדומה

אם אתם מרגישים בכל זאת שהגבולות נפרצים שוב ושוב, שאתם לא מצליחים להגיע לשיח פתוח עם המתבגרים או הילדים שלכם. ניתן לפנות ולקבל הדרכה יעוץ וטיפול ממוקד .

נתקלים בבעיה דומה? מעוניינים בקבלת ייעוץ מקצועי?

פנו למטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי להכוונה ומציאת אנשי מקצוע שיוכלו לסייע לכם.

לעזרה ראשונה נפשית ניתן לפנות למוקד מטיבתא 24 שעות ביממה: 2837*

למענה בווצאפ הצטרפו לקבוצות מטיבתא בקהילה:

קבוצת נשים

https://chat.whatsapp.com/IOZjkMBFHsgCGYyIOyDtLP

קבוצת גברים

https://chat.whatsapp.com/KneJQgBuRT421UnOIPwBgt

Picture of יהודית שוורץ
יהודית שוורץ

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

זוגיות וחוסן

קשר זוגי מבוסס ויציב, מעניק לנו תחושה של ביטחון המאפשרת לנו להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים. מחקרים מעידים כי זוגות שחווים קשר משמעותי רואים

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה