לוגו מטיבת"א
צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט.

מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה במצבי אי הסכמה. מעצם היותנו שונים האחד מהשני אנחנו מעלים נושאים שנויים במחלוקת.

אלא שפעולה זו גורמת לא פעם למריבות בין בני הזוג. יש מי שיטען שעלינו להמשיך ולהתווכח, שכן חייבים לברר עד תום את הטעון בירור, עד שלא יצא ‘עשן לבן’ לא נפסיק. צריך לחתור לבירור האמת, ואמנם כך טענה גליה. הזוג אביעד וגליה העלו דילמא שכזו. גליה טענה:  ‘כל פעם שאני מנסה לברר עניין הקשור לקשר שלנו הוא בורח. אני לא מבינה, הרי ‘צריך להכות בברזל בעודו חם’ זה סתם יידחה והקונפליקט ביננו ישאר לנצח, הוא יצוף ויטריד כל פעם מחדש’. מאידך, אביעד טען שהוא לא מוכן לסבול את הכעסים והמתיחות  לכן הוא מנתק מגע. 

כיצד יש להתמודד עם קונפליקט שמעורר מתח המוביל לרגשות עזים של כעס, מרירות וריחוק? 

האדם איננו ברזל. בתוכנו חיה נשמה, יש לנו תפיסות, עמדות וערכים, ולצידם – רגשות ותגובות. בניגוד לברזל, עלינו כבני אדם, לטפל  בקונפליקט דווקא ב’עוד הברזל קר’. זוג שבעת ויכוח עולה ביניהם המתח, אין טעם שימשיכו בו, ומתוך כך יוסיף המתח לעלות. הסיבה לכך היא,  שמה שיניע אותם, יהיו הרגשות שיאפילו על המחשבות והטיעונים. המתח מוביל לביקורת, ולפעמים לביזויים והשפלות, או כפי שתיאר אביעד, לניתוק. במהלך בירור אנחנו מעוניינים ברוגע ונחת על מנת שנוכל לפזר את ערפל הרגשות, ולהבין בשכל את הטענות של בן הזוג. לכן כאשר רוצים לברר עניין הנתון במחלוקת, כדאי להקדים ולסכם ביננו, שאם המתח יעלה באופן שאינו מאפשר שיקול דעת, נעצור עד שה’ברזל יתקרר’, ואז נשוב להכות בו בעודו קר, כאשר אנחנו שוב מסוגלים להפעיל את המערכת הקוגניטיבית. ובנוסף חשוב לסכם שהשהיית הבירור אינה הכרזה על ניתוק. חשוב שנסכם ביננו מתי נתכנס שוב לדון בבעיה.  ומה עם זה קורה לנו פעם אחר פעם? כל פעם שעולה המתח, נעצור זאת עד בלי די? שאלה גליה.

התשובה היא, שאכן כן. אין להיבהל אם בירור קונפליקט יקח ימים ואפילו שבועות. לא קל לשהות ללא הכרעה לאורך זמן, אך זו הברירה הנכונה יותר. 

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה

צמיחה זוגית, דווקא בעת משבר

זהירות מתח גבוה

התלבטות גדולה קיימת במערכות יחסים בכלל, ובמערכת זוגית בפרט. מהי הדרך שבה עלינו לנקוט במהלך קונפליקט, הגורם לעליית מתח בין שני בני הזוג. הזוגיות מלווה

פוסטים נוספים מאותה קטגוריה