לוגו מטיבת"א

עשרת הדברות בחינוך

אוריאל בלמס M.A
יועץ חינוכי, מנחה הורים וקבוצות מוסמך
מדריך משרד החינוך למצבי חירום ומשבר ומניעת אובדנות, מטפל במטיבת”א

עם ישראל, הנבחר מבין האומות, מקבל את שמו, מעמדו והוויתו כעם ישראל, במעמד הר סיני. העם שיצא ממצרים מתוך מ”ט שערי טומאה היה צריך לעבור תהליך שנעשה בהדרגה. כל צעד בהתקדמותו של העם אל הר סיני, וכל האירועים שחוו, הם שעיצבו והטביעו את חותמם עליהם, להיות עם סגולה. כך גם האדם, מהרגע בו הוא נולד, הוא בתהליך חיים ארוך ומתמשך המכין ומעצב אותו לשהיות איש בעמו, וכמו בכל תהליך, יש צורך בדמות מנהיגותית, מכוונת ומנחה.

ערב חג השבועות הוא זמן מצוין לעריכת חשבון נפש בנוגע לבחירות שלנו בחינוך הילדים, האם אנחנו אכן מכווני מטרה בדרך הנכונה והמותאמת להם והאם אנו מהווים מבוגרים משמעותיים עבורם בהנחלת ערכי התורה והמצוות כראוי.

להלן עשרת הדיברות המרכזיות בחינוך הילדים שייסייעו לנו בבחינה העצמית:

א) הדיבר הראשון – האדם נמשל לעץ השדה וכשם שלא נותנים לעץ לגדול פרא אלא משקיעים בו ומטפחים אותו – ובמידת הצורך אף גוזמים ומדבירים אותו ‘לטובתו’, כך גם את הילד אין להזניח ואין לאפשר לו לגדול פרא, אלא יש לחנכו ולעצב את דרכו. ככל שהילד קטן יותר כך הטמעת החינוך נחקקת בו יותר ויכולת הספיגה שלו חזקה יותר. חינוך עקבי ויציב מגיל הרך, לערכים, למידות ודרך ארץ לתורה ולמצוות מתוך שמחה, חודר ומחלחל עמוק אל תודעת הילד ומתיישב בנשמתו. כמובן שעל המחנך לשמש דוגמא אישית, להיות נאה דורש ונאה מקיים על מנת שתורתו תתקבל יפה.

ב) הדיבר השני – להביא את הילד לאהבת התורה ומצוותיה על ידי יצירת חיבורים רגשיים ושכליים. לימוד מתוך הבנה שכלית ומתוך התחדשות רגשית מייצר התעוררות ותנועות נפש חזקות, המעוררות את המוטיבציה להנעה פנימית ולהנאה. לימוד הנרכש מתוך הרגל בלבד מאבד עם הזמן מערכו ומחשיבותו.

ג) הדיבר השלישי – גבולות וסייגים הם חלק בלתי נפרד מצמיחתו הבריאה של האדם. חינוך ללא גבולות וגדרים עלול להיות הרסני וקטלני. הצבת גבולות תעשה רק לאחר הכרת כוחות הנפש של הילד.

ד) הדיבר הרביעי – יש להשתמש בכל הכלים הראויים בחינוך הילדים ולהשתדל לנקוט בדרך האמצע, לבזוק אהבה במידת הצורך, לפלפל בחריפות מעת לעת, להמתיק ולהמליח לפי העניין. כאשר יש סיבה לשמוח, שמחו בכל הלב, וכאשר יש סיבה לכעוס, העמידו פנים כועסות.

ה) הדיבר החמישי – חובה על כל הורה ומחנך להתנהג בצניעות וענווה כאיש האמון על מלאכת הקודש. ילדים ובעיקר בני נוער מתחברים למי שמשכיל לכבדם ולא מתגאה או מתנשא מעליהם. יחד עם זאת חשוב לזכור שצריך משנה זהירות מחינוך בגובה העיניים. מבוגר שמוריד את עצמו לגובה הילד ומתנהג כמותו עלול לאבד את דמות המשפיע שבו כלפי הילד.

ו) הדיבר השישי – נכון לחנך ולהעביר מסרים חינוכיים וערכיים מתוך נכבדות ונחת בגדר “לא הקפדן מלמד”.

ז) הדיבר השביעי – מחנכים והורים הנוכחים בחיי הילדים מגדילים את יכולת השפעתם. נוכחות פעילה היא זו הרואה את הילד על כל אופניו, מכירה את הצרכים, החוזקות והחולשות ומנכיחה את עצמה עבור הילד בליווי ובתמיכה. הנוכחות הפעילה מלמדת את הילד על האכפתיות של המבוגר ממנו ומעתידו ונוטעת בתוכו אמון ואמונה בעצמו ובסביבתו.

ח) הדיבר השמיני – כנגד הגבולות והסייגים רצוי לפתח מערכת תגמולים, הנאות וחוויות. השקעה בפיתוח זיכרונות וחוויות טובות בתמונות נוף הולדתו של הילד תסייע לו לפתח אופטימיות, הערכה עצמית ואהבה למקורות בהם צמח וגדל. מערכת מפותחת ומאפשרת  במרחב “המותר” במקביל למרחב “האסור”, תביא לאיזון נפשי בנפש הילד ותגן עליו מתנודות נפש חדות ומסוכנות.

ט) הדיבר התשיעי – כשם שפרצופי בני אדם שונים כך טבעם שונה. יש חשיבות רבה בהצבת סולם ערכים והוראות ברורות ומותאמות לנפש הילד, לגילו וליכולותיו. הצבת ערכים שאינם מותאמים והתעלמות מכוחות הנפש של הילד, עלולות להיות כישלון ופספוס.

י) הדיבר העשירי – חינוך משפיע ומגדל מחייב שפה אחידה, הן במרחב הביתי והן במרחב הלימודי. ההצמדות לשפה אחידה משפיעה על יחסי ההורים בחינוך הילדים, על מערכת החינוך מול התלמידים, ועל הקשר בין הילדים למבוגרים. במרחב בריא שמתקיימת בו שפה תקשורתית אחידה ובריאה, מתפתחים עוד ערכים חשובים כגון, ערבות הדדית, נתינה וקבלה, הכלה והקשבה, סובלנות ואמפטיה.

בכל התהליכים הללו, הילדים והמתבגרים, זקוקים להורים שיהיו בנוכחות פעילה, בליווי ובהעצמה, בקרבה ובהכוונה. חשוב לזכור כי על מנת לחנך כראוי ושהחינוך יישא פירות טובים יש לבקש ולהתפלל לסייעתא דשמיא שלא תצא תקלה תחת ידינו. לשום אדם אין הבטחה שיראה הצלחה בחינוך והיא תהא מנת חלקו. משום כך חובה עליו להתפלל על כך באופן תמידי – מתוך אמונה ברורה שהכוח נמצא בידי מלכו של עולם ואנו עושים רק השתדלות.

יהי רצון שנזכה לקבל את התורה מתוך חדווה ושמחת הלב, מתוך אהבה ויראה ולעובדו בלבב שלם, ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולגדל בנים ובני בנים בדרך אלוקים.

לקבלת ייעוץ וטיפול פנו למטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי להכוונה ומציאת אנשי מקצוע שיוכלו לסייע לכם.

לעזרה ראשונה נפשית ניתן לפנות למוקד מטיבתא 24 שעות ביממה: 2837*

למענה בווצאפ הצטרפו לקבוצות מטיבתא בקהילה:

קבוצת נשים

https://chat.whatsapp.com/IOZjkMBFHsgCGYyIOyDtLP

קבוצת גברים

https://chat.whatsapp.com/KneJQgBuRT421UnOIPwBgt

 

 

Picture of יהודית שוורץ
יהודית שוורץ

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

Table of Contents

הפופלרים ביותר
פוסטים נוספים מאותה קטגוריה
ה”בית” שבתוכינו

בימים אלו עם ישראל נדרש לנקוט במשנה זהירות משום שהם ימים שמועדים לפורענות. בשלושת השבתות שבין המיצרים קוראים הפטרות העוסקות בפורענויות ובשבע השבתות שאחריהן קוראים

מחיי זוגיות “בסדר” למה שמעבר

נכתב ע”י משה אילן, MSW עו”ס קליני ומטפל במרכז מטיבת”א “אנחנו זוג לדוגמה!” כך אמר לי משה (שם בדוי) בתחילת הטיפול. “פועלים ביחד במרץ שלילדים

זוגיות וחוסן

קשר זוגי מבוסס ויציב, מעניק לנו תחושה של ביטחון המאפשרת לנו להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים. מחקרים מעידים כי זוגות שחווים קשר משמעותי רואים