יחסי הורים וילדים נגררים לא פעם לסגנון של חייל ומפקד.
ההורים – שמחפשים דרך לגרום לילדיהם למלא אחר הוראתם – מוצאים את עצמם ‘יורים’ פקודות ומפריחים איומים התנהלות שפוגעת משמעותית באווירת הבית. קיימת דרך אחרת שיכולה להניע את הילד ללכת בעקבות ההכוונה ההורית מתוך מוטיבציה פנימית שלו.
מוטיבציה פנימית היא הרצון של הילד לבצע מטלה, או לחיות על פי דרך חיים מסוימת, לא משום שהוא מקווה לשכר או חושש מפני עונש אלא משום שהוא מזדהה עם הערך מעומק עצמיותו.
אנחנו מצווים – ‘חנוך לנער על פי דרכו’, משום שאז ‘גם כי יזקין לא יסור ממנה’. במילים אחרות, אנחנו מצווים לפתח מוטיבציה פנימית בנפש הילד, על מנת שגם כאשר הוא לא יהיה כפוף למרותנו הערכים אותם ספג בבית ימשיכו להוביל אותו באופן עקבי.
מיותר לציין שבמידה ונבסס את כל החינוך על ענישה/ על תגמול חיובי אנחנו עשויים לגלות שהערכים אליהם חינכנו לא הופנמו אצל הילד. לכן חשוב מאוד לבסס את ההורות על מרכיבים שמעוררים מוטיבציה פנימית בנפשו של הילד.
אולי זהו חלק מהסיבה שהתורה מצווה עלינו ללמד את בנינו תורה, ולא רק להרגילם במצוות משום שלימוד התורה מספק את המשמעות למעשים וכך אולי הילד יפנים את העשייה ויראה בה ערך גם כאשר הוא יגדל.
ריין ודסי, מציינים שלושה צרכי יסוד המעודדים היווצרות מוטיבציה פנימית: