לוגו מטיבת"א

פחד מוות

מטיבתא - מרכז טיפול יעוץ במשפחה תורני

שלום וברכה,

אני בחור ישיבה בן 22, ונחשב לבחור רציונל וחושב. לאחרונה אני סובל מתופעת חרדה שלא הכרתי קודם. כשניסיתי למקד את נושא הפחד, גיליתי שיש לי חרדה מהמוות.
אני לא מצליח להירדם בלילה. אני בוהה הרבה במשך היום, ומהרהר במה קורה למתים.

אני נחשב לבחור בלי בעיות, ולכן אני מתבייש לגשת ולשוחח על כך עם ראש הישיבה.

אשמח לעזרתכם.
יעקב.

יעקב שלום,

הפחד מהמוות הוא אחד הפחדים שהאנושות מתמודדת איתם מאז היווסדה. המוות הוא אכן הפחד הגדול ביותר העומד בבסיס קיומנו ומעמיד אותו בשאלת המשמעות, היציבות, הנצחיות, והבטחון. הפחד הזה הוא הגיוני ומובן אך למרות זאת מעניין לראות את העובדה שאנו בני האדם בדר”כ מצליחים לחיות ולהנות ממה שיש לחיים להציע. כנראה שיש כח בחיים עצמם המניע אותנו לחיות אותם באופן מלא.

הייתי רוצה לתת לך כלי ראשוני ויישומי שיסייע לך להיות שליו יותר ולאפשר לחיים לתת לך את מה שיש בכוחם לתת.  

כאשר המחשבות הטבעיות הללו עולות בראשך, הן חולפות מעצמן. אולם אם אתה מתחיל לחשוש ולשאול את עצמך מדוע הן באו??? אתה מתחיל לפחד מהפחד עצמו. לפעמים מתנהל בתוכנו מין שיח פנימי, כגון: האם אני נורמלי? מה הבעיה שלי? תהליך זה נקרא בשפה המקצועית ‘רומינציה’, בתהליך זה אנו מתדיינים עם עצמנו האם זה בסדר שאנחנו פוחדים, האם זה לא בסדר וכך הלאה. למעשה איננו יכולים לשלוט במחשבותינו, ועל כן אינך צריך להלקות את עצמך על עצם מחשבותיך.

מחשבה היא רק מחשבה. לפעמים היא על המוות ולפעמים היא על דבר אחר. אם לא תילחם בה, אם לא תתווכח איתה, היא פשוט תחלוף. אבל העיסוק בלבטים כגון: מדוע אני חושב על המוות? מה זה אומר עלי? – מעורר חרדה. כל מחשבה היא אחת מתוך אלפי מחשבות שעוברות במוחנו במהלך היום. כמו שהן באות, כך הן עוזבות. כשאתה שוכב במיטתך בלילה, נסה לתת למחשבות הקשות לזרום דרכך. במקביל תספור את נשימותיך או את החפצים בחדר. גם אם המחשבה לא הולכת, תמשיך לספור. לאט לאט היא תניח לך.

באם אתה פועל לפי הנחיה זו, ובכל אופן ממשיך עדיין לסבול, ממליצה לך לפנות לאיש מקצוע או למוקד מטיבת”א במספר 2837*

בהצלחה!

יהודית שוורץ

שליחת שאלה
למומחי מטיבתא

בחר קטגוריה:*
נושא השאלה*
שם מלא*
תוכן השאלה
אנא הכנס לכאן את תוכן השאלה
דוא"ל*

שתף: