מה זה טיפול CBT

טיפול CBT הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי המביא לגישה טיפולית יעילה ומוכחת מדעית המסייעת למבוגרים ולילדים להתמודד עם מגוון רחב של קשיים רגשיים והתנהגותיים.

בחיפוש אחר מענה על השאלה מה זה טיפול CBT דעו כי שיטה זו מתמקדת בקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגויות ומלמדת למבוגרים ולילדים ומבוגרים כלים ומיומנויות להתמודדות יעילה יותר עם אתגרים, לפתח חוסן נפשי ולחיות חיים מאושרים ובריאים יותר.

מהם יתרונות הטיפול, היכן אפשר לקבל טיפול זה והאם הוא מורכב או מאפשר לשלב בו את שגרת החיים הרגילה? כל מה שאתם צריכים לדעת נמצא כאן.

מה זה טיפול CBT ובמה הוא מטפל?

CBT הוא טיפול פסיכולוגי מבוסס ראיות המתמקד בקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגויות. הטיפול מסייע למבוגרים ולילדים לזהות דפוסי חשיבה שליליים או לא מועילים ולפתח כלים ומיומנויות להתמודדות יעילה יותר עם אתגרים רגשיים והתנהגותיים.

עיוותי חשיבה נפוצים כוללים הכללת יתר, חשיבה בשחור לבן והגזמה בסיטואציות לכיוון השלילי. הטיפול ב-CBT למבוגרים ולילדים מתמקד בהווה ובעתיד, ומסייע לרכוש מיומנויות חדשות להתמודדות עם קשיים. הטיפול הוא בדרך כלל קצר מועד וממוקד עם מספר מפגשים מוגדר מראש.

במהלך המפגשים המטפל והמטופלים עובדים יחד כדי לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות לא מועילים ולפתח כלים ומיומנויות חדשות.

טיפול לילדים – איך הוא עובד?

כאשר אתם שואלים את עצמכם מה זה טיפול CBT אתם למעשה רוצים מן הסתם גם לוודא שהטיפול מתאים לילדים. טיפול זה כולל טיפול במגוון סיטואציות, וביניהן:

הפרעות חרדה

טיפול זה הוכח כיעיל במיוחד בטיפול בהפרעות חרדה שונות כמו חרדת נטישה, חרדה חברתית, תמיכה נפשית פוביות ספציפיות והפרעת חרדה כללית.

באמצעות הטיפול אפשר לזהות ולשנות דפוסי חשיבה הגורמים לחרדה, כמו מחשבות קטסטרופליות והימנעות ממצבים מעוררי חרדה.

הטיפול מסייע לפתח כלים ומיומנויות להתמודדות עם חרדה כמו הרפיה, חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה ושינוי דפוסי התנהגות.

דיכאונות

CBT מסייע לילדים להתמודד עם דכאון ולשנות את דפוס המחשבה השלילי המדבר על מחשבות של דימוי עצמי נמוך, חוסר ערך, חוסר תקווה ועוד.

כאשר אתם מחפשים בנושא דעו כי טיפול זה מאפשר פיתוח של מיומנות התמודדות עם רגש קשה כמו חוסר אונים, כעס, עצב ושיפור מצב הרוח בצורה משמעותית.

הפרעה התנהגותית

הטיפול מסייע לילדים עם הפרעות התנהגות. הפרעת התנגדות, הפרעת התנהגות, שיפור יכולות חברתיות ועוד. באמצעות CBT אפשר לשנות את דפוס המחשבה ולאת הגורם להתנהגות השלילית כמו תסכול וכעת ולהפוך אותו לפתרון בעיות, לשליטה עצמית ולתקשורת אפקטיבית.

טיפול זה מסייע גם בקשיים נוספים כמו קשב וריכוז, בעיות בשינה ובכלל קשיים בוויסות הרגשי.

ההתמקדות בהתמודדות היא מהותית ומרכזית ולהבדיל מטיפולים אחרים, טיפול זה הוא פרקטי ומביא לתוצאות אחרות ובזמן ממוקד וקצר יותר.

טיפול cbt בחרדה

טיפול זה מאפשר זיהוי מחשבות שליליות שאינן מועילות וגורמות לחרדות. הטכניקה מביאה ללימוד כלים להרפיה כמו נשימות עמוקות והרפיית שרירים המסייעות להם להירגע במצבי התקף חרדה שונים.

חשוב לדעת שכאשר אתם בוחנים את הטיפול יש לא מעט פרמטרים שיש לקחת בחשבון. באמצעות הטיפול גם לומדים המטופלים טכניקות של חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה המאפשרות להם להתמודד עם הפחדים שלהם בהדרגה ובבטחה.

לטיפול יתרונות רבים, וביניהם:

  • טיפול מבוסס ראיות – לטיפול מחקרים רבים שתומכים ביעילות שלו לטיפול במגוון נרחב של קשיים רגשיים גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים.
  • טיפול קצר וממוקד – הטיפול הוא קצר מועד וממוקד עם מספר מפגשים מוגדר מראש, מה שהופך אותו לנגיש ויעיל יותר עבור משפחות רבות.
  • פרקטי וקל ליישום – טיפול זה מאפשר קבלת כלים פרקטיים להתמודדות עם אתגרים, אותם המטופלים יכולים ליישם בחיי היומיום בבית הספר ובאינטראקציות חברתיות אחרות.
  • טיפול שמשתפים בו פעולה – אחד ההבדלים שחשוב להבין כאשר בודקים מה זה טיפול CBT הוא שיתוף הפעולה בטיפול. להבדיל מטיפולים אחרים, שיתוף הפעולה בטיפול זה מאפשר לבצע שינוי מהותי בחיים ולהיות אחראיים על התוצאות.
  • חיזוק המסגלות העצמית – CBT מביא לפיתוח תחושות מסוגלות עצמית ואמונה ביכולת להתמודד עם אתגרי החיים. זו תחושה המשפיעה לטובה על תחומים רבים בחיים כמו לימודים, יחסים חברתיים, זוגיות, קריירה ועוד.

טיפול זה הוא גישה טיפולית יעילה בטוחה וקצרת מועד למבוגרים ולילדים המתמודדים עם מגוון רחב של קשיים רגשיים והתנהגותיים החל מבעיות משבר בזוגיות והלאה. המענה לשאלה מה זה טיפול CBT הוא מורכב.

הטיפול מספק למבוגרים ולילדים כלים ומיומנויות להתמודדות עם אתגרים, ומסייע להם לפתח חוסן נפשי וחיים מאושרים ובריאים יותר.

אם ילדכם או אם אתם מתמודדים עם קשיים רגשיים או התנהגותיים, טיפול זה עשוי להיות הפתרון המתאים עבורכם. מרכז מטיבת”א הוא מרכז תורני המותאם לציבור החרדי והדתי בפרט, ולכלל האוכלוסייה בכלל.

המרכז בעל מאות מטפלים המפוזרים בקליניקות השונות ברחבי הארץ ומעניק טיפול ברמה גבוהה לצד שירות אדיב וסבלני. צרו קשר עוד היום.

שאלות ותשובות

האם טיפול זה מתאים לכל ילד?

טיפול זה הוא גישה טיפולית גמישה וניתנת להתאמה אישית לצרכים הייחודיים של הילדים. עם זאת לא כל ילד יגיב באותה מידה לטיפול זה וחשוב לשים לב לכך.

האם טיפול CBT יכול להחליף טיפול תרופתי?

לא מעט אנשים מנסים להבין מה זה CBT והאם זה מחליף טיפול בטראומה תרופתי. ישנם מקרים בהם הטיפול הוא מספיק אפקטיבי כדי לטפל בקשיים רגשיים והתנהגותיים ללא צורך בתרופות. יחד עם זאת חשוב לקחת בחשבון שישנם מקרים בהם יש צורך בהתערבות נוספת.

תמונה של מרכז מטיבת"א
מרכז מטיבת"א

אהבת את המאמר? שתף:

Facebook
WhatsApp
Email
הדפסה
טיפול CBT
תוכן עניינים

הרשמה לניוזלטר של מטיבתא

הצטרפו לרשימת התפוצה המקנה לך הטבות:
סדנאות דיגיטליות // טיפים ללא תשלום // מגזין מטיבתא // מאמרים אחרונים.

הפופלרים ביותר
פוסטים נוספים מאותה קטגוריה
כוחה של הסליחה 

שונמית דרעי- יועצת זוגית ומשפחה, פסיכותרפיסטית ומנחת סדנאות. 0522314040 הכרחי לו לאדם לפתח לעצמו מנגנון סליחה, הסליחה המהותית ביותר היא ללמוד לסלוח קודם לעצמנו ומשם

מועדים ושמחה

בס”ד   התורה מצווה אותנו לשמוח ברגלים ובמועדים: וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ”… (דברים כ’ו י’א) “וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר… “(דברים

לא ליד הילדים

בתקופת חופשת הקיץ המשפחה כולה נמצאת זמן רב ביחד. השיגרה המשפחתית והאישית צריכה להמשיך להתנהל בזמן שרמת ההוצאות עולה ואיתה העומס שלנו, ההורים. אם נוסיף

מוקד הדרכת הורים
ה”בית” שבתוכינו

בימים אלו עם ישראל נדרש לנקוט במשנה זהירות משום שהם ימים שמועדים לפורענות. בשלושת השבתות שבין המיצרים קוראים הפטרות העוסקות בפורענויות ובשבע השבתות שאחריהן קוראים