רבקה בן-מאיר M.A
יועצת חינוכית ומנחת הורים מוסמכת
(בוגרת של תוכנית ההכשרה של י.נ.ר) מומחית בקבוצת הוואצפ מטיבת”א בקהילה.
“בני הגדול גילה שאחיו בן ה 15 ביצע עסקאות בכרטיס האשראי שלו ללא רשותו.
השימוש היה בכ-800 ₪. כמובן שהוא כעס מאוד ופנה אלי על מנת שאני אשלם ואחזיר לו את הסכום. אך אני
מוטרדת מעצם העניין, כיצד עלי להגיב? האם עלי להגיב או להשאיר את זה ביניהם? מדובר בילד
טוב, ללא בעיות משמעת בדרך כלל. יחד עם זאת, לאחרונה הוא עובר תקופה לא קלה לעיתים יש לו
התקפי זעם מול האחים.”
אמא יקרה,
את מתארת מצב שעל פני השטח נראה כעניין שבין שני אחים , כאשר האח בן ה 15
משתמש בכרטיס האשראי של האח בן 20 ומתלבטת בשאלה מי ואיך להגיב למעשה. אכן יש מקום
שהאח ידבר על כך עם אחיו הצעיר, אך חינוכו של הנער בן ה 15 הוא באחריות ההורים.
יש במעשה זה כמה היבטים. נער בן 15 שנכשל בגזל בסכום של מאות שקלים מעורר שאלות.
השאלה הראשונה היא למה שימש הכסף שנלקח? ובאיזה פרק זמן? האם מדובר ברכישה אחת?
בסכומים מצטברים? אלו נתונים שאפשר לקבל בקלות דרך פירוט האשראי. עלינו לוודא שהכסף לא
טומן תחתיו בעיה משמעותית יותר. כמו כן חשוב להבין מדוע היה צריך להשתמש בכרטיס אשראי
של האח? האם לנער יש כסף משלו כגון דמי כיס? ציינת שהנער ללא בעיות משמעת בדרך כלל אך
עובר תקופה לא קלה וחשוב להבין היכן הקושי בא לידי ביטוי – בזהות? בחברה? בלימודים? כמו
במקרים רבים, מעשה כזה הוא סימפטום – צורת הביטוי של קושי משמעותי יותר וחשוב להבין את
מה שמאחורי המעשה. יתכן אף שהמעשה מהווה סוג של קריאה לעזרה שכן הנער ידע, מן הסתם,
שמעשהו יתגלה בדרך כזו או אחרת.
לכן, ראשית, חשוב לשמור על ערוץ תקשורת פתוח ומתעניין במה שעובר על הנער. לשים לב – האם
ישנם שינויים נוספים בהרגלים שלו? בביקור הסדיר במסגרת? במעגל החברים? בהתנהגות בבית,
בביה”ס שינוי במצב הרוח ?הסתגרות ? נער שחלה ירידה בתפקוד שלו במעגלים השונים יכול
להיות במצוקה.
בגיל ההתבגרות נערים ונערות שמתקשים לתפקד במסגרות הלימוד ולעמוד בציפיות ההורים,
מוצאים מקום בקבוצת בני גילם מחוץ למסגרות ויכולים להסתקרן, להתנסות בהתנהגויות שונות
ולהיות חשופים להתנסויות של עישון , אלכוהול, והימורים לא חוקיים חלילה, הרגלים שנדרש לשלם
עבורם סכומים לא קטנים ויכולים להיות מדרון חלקלק ולהסתבך.
אחד המאפיינים לנער שנמצא במצוקה הוא הכחשה ודחייה של הצעת עזרה מההורים מחשש לאכזב
או להדאיג אותם. עמידה לצד הנער גם אם טעה, מעיקה תחושה שיש על מי לסמוך ולפנות לקבלת
עזרה בשעת צרה. לכן, גם במקרה של שימוש ללא רשות בכרטיס האשראי של האח, ניתן לראות
בכך הזדמנות לברור מצבו של הנער תוך עמידה לצידו ממקום דואג ואוהב. במידה וזוהי מעידה חד
פעמית שאינה מגיעה ממקום בעייתי אחר, זה המקום לקיים שיח אודות כסף, התנהלות כספית,
לקיחת אחריות ותיקון. חשוב להעביר לנער את האחריות לשלם על מעשיו ולהגיע להסדר עם האח
על מנת לאפשר לו למצוא דרך להחזיר את החוב ולהתנצל בפניו. בכך אנו בונים קומה של בגרות.
האופן שבו ייעשה ההחזר – בערבות ההורים /בהלוואה /בתשלומים / בעבודות וכו יכול להיות מוצע
על ידו או ע”י ההורים והאח הגדול.
לסיכום – חשוב לברר את מצבו של הנער, ולוודא שהמעשה לא טומן בחובו בעיות אחרות,
משמעותיות יותר, ולבדוק שהנער לא שרוי במצוקה. כמובן שחשיפה של קשיים אחרים מצריכה
התערבות בהתאם לבעיה. במידה וזוהי התנהגות של חוסר אחריות, זוהי הזדמנות מצוינת לקיים
שיח חינוכי אודות אחריות, התנהלות כספית ותיקון, תוך החזרת האחריות לנער. בכל מקרה, חשוב
לשים לב להמשך, לוודא שהתנהגות זו לא חוזרת על עצמה ו/או מתפתחות בעיות אחרות. זאת
משום שלא תמיד הנער ישתף במצבים של קושי או מצוקה. ולכן יש לפקוח את העיניים ואת הלב,
לשאול, להתעניין בעקביות ולשמור על ערוץ תקשורת פתוח המבטא קשר ושייכות. זהו תהליך שיכול
להיות מסע מאתגר אך משתלם.
בהצלחה גדולה.